Anmeldelse:

Tal om racisme med børn, før de møder den selv

Hverdagsracisme er ikke for børn, men i denne bog er det beskrevet, så børn forstår det.

Offentliggjort Sidst opdateret

Billedbogen ”hvor kommer du rigtigt fra?” er en historie om pigen Ella, som flytter ind i et nyt hus og skifter skole, da hun starter i 3. klasse. I sit nye kvarter oplever hun racisme, rettet mod hende, for første gang i sit liv.

Fakta:

Hvor kommer du rigtigt fra?

Forfattere: Martine Münster Spanger-Ries og Marlene Spanger

Illustrator: Ann-Sofie Vejs

200 kroner

60 sider

Forlag: Rebel With a Cause

Historien lukker én ind i Ellas hverdag gennem et malende, roligt fortælletempo. Illustrationerne, der er lavet af Ann-Sofie Vejs, er stemningsfulde og lykkes mange steder med at folde teksten ud og være en fortsættelse af den, så man får et endnu bedre indblik i Ellas liv.

Det er meget positivt, at bogen tager fat i eksempler på hverdagsracisme, som mange, der ikke har oplevet racisme, ville kategorisere som nysgerrighed eller komplimenter. Gennem Ellas oplevelser vises der, hvordan det faktisk opleves at være modtageren af racisme, indefra.

Historien er fortalt i børnehøjde og viser, hvordan et barn kan gå fra at føle sig almindelig til at blive andetgjort på grund af omverdenens kommentarer. Ella tænkte ikke hun var anderledes, før hun blev konfronteret med det. Men spørgsmål som “hvor kommer du rigtigt fra” eller kommentarer om at Ella er “smuk og anderledes” får hende til at føle sig forkert, og udenfor.

I hvert eneste tilfælde, hvor Ella møder hverdagsracisme, skrives nænsomt og autentisk om de følelser og tanker det vækker i det lille barn, at blive konfronteret med racisme. Jeg tror, det er en bog, som både mange voksne og børn, der har oplevet racisme rettet mod sig selv, vil kunne spejle sig i. Jeg tænker også, at bogen er enormt god til at formidle konsekvenserne af racisme til folk, der aldrig har oplevet racisme rettet mod dem selv.

Samtidig beskriver bogen også, hvordan drillerier i en klasse kan foregå og hvordan de kan løses. Min eneste lille anke er, at læreren taler med klassen om racisme og dril ud fra Ellas oplevelse. Det kunne have medført, at Ella havde følt sig endnu mere udstillet og anderledes. I stedet kunne læreren have haft en generel snak om det, og givet klassen tid til at lave nogle fælles regler for opførsel, så de på den måde fik mulighed for at dyrke deres fællesskab som klasse. Så det er bare noget, man skal være opmærksom på at man får talt med sin egen klasse om, hvis man benytter bogen i undervisningen.

Alt i alt en bog jeg helt klart vil anbefale til dansklærerne i folkeskolens indskoling. Det er netop i de små klasser i folkeskolen, at børn for første gang typisk konfronteres med racisme, og de vil have lettere ved at håndtere det og bede om hjælp, hvis der allerede er blevet talt om hvad racisme er og hvordan det føles at opleve det.