Smid møblerne ud, lad eleverne arbejde på whiteboards og undlad at hjælpe men præsenter kun problemer for eleverne. Er det vejen til succes for undersøgende matematik?
Det tænkende klasserum i matematik – 14 praksisser til bedre læring
Forfatter: Peter Liljedahl
399 kroner
328 sider
Akademisk Forlag
Den canadiske professor Peter Liljedahl arbejder med det
tænkende klasserum - konkret er det et rum uden andre møbler end whiteboards. Principperne er
beskrevet i bogen ‘Det tænkende klasserum i matematik – 14 praksisser til bedre
læring’. Bogen er oversat til en række sprog og solgt i mere end 100.000 eksemplarer
og Facebook-grupper med fokus på didaktikken skyder op som paddehatte.
Annonce:
Er didaktikken bag det tænkende klasserum vor tids svar på
en arbejdsform der understøtter undersøgende matematik? En scenariedidaktik med
elementer fra en række didaktiske strømninger, der skyller ind over os med
mellemrum.
Det er velkendt, at en matematikundervisning baseret på
træning af færdigheder sjældent befordrer overførbar læring til andre
opgavetyper. Matematik bliver relevant, når eleverne arbejder med matematiske
spørgsmål der er vedkommende, og som ikke kun kan besvares med en algoritme fra
elevernes formelsamling.
‘Det tænkende klasserum i matematik’ giver en række konkrete
bud på arbejdsformer, der understøtter en undersøgende matematik, så de
matematiske kompetencer kommer i spil i undervisningen. Principperne for matematikundervisningen i det tænkende klasserum er, at
eleverne arbejder i tilfældigt sammensatte grupper med tre elever i hver ud fra
lodtrækning. Hver undervisningslektion indledes med præsentation af et problem,
som skal løses. Dette sker i form af en kort mundtlig fortælling. Alle gruppe arbejder
omkring et whiteboards og én tusch og eleverne må først skrive på tavlen, når
de har talt sammen. Eleverne må stille spørgsmål undervejs, men læreren skal undlade
at give svar eller hjælpe eleverne. Eleverne skal i stedet være i frustrationen
en tid, og for eksempel søge inspiration ved tavlen hos en anden gruppe.
I bogen gennemgås 14 praksisser for det tænkende klasserum.
De 14 praksisser kan implementeres i undervisningen et ad gangen, eller man kan
tage udgangspunkt i fire faser, kaldet værktøjssæt, der trin for trin hjælper med
at komme i gang. Værktøjssæt nummer 1 har fokus på tænkeopgaver, tilfældigt sammensatte
grupper og lodrette tavler/whiteboards. Værktøjssæt 2 har fokus på lærerens
undervisningspraksis. Elevernes selvstændighed fremmes her gennem tænkeopgaver,
lokalets indretning og mobilisering af elevernes viden. Værktøjssæt 3 har
elevernes faglige flow som omdrejningspunkt. Når eleverne er i flow, er de åbne
for selvstændigt at tage ansvar for læringen og for eksempel tage meningsfulde noter. Værktøjssæt nummer 4 arbejder med evaluering. Fokus er på at hjælpe eleverne med at se, hvor de
er, og hvor de er på vej hen.
Annonce:
‘Det tænkende klasserum’ kan ved første øjekast se ud som en fuldstændig omvæltning af ens undervisning. Og det er måske også nødvendigt
‘Det tænkende klasserum’ kan ved første øjekast se ud som en
fuldstændig omvæltning af ens undervisning. Og det er måske også nødvendigt,
hvis vi skal skabe en skole, som understøtter undersøgende læringssituationer, tilgodeser
læring for alle vores elever og ikke pr automatik frasorterer en ikke
ubetydelig del af vores elever i normalundervisningen. Det tænkende klasserum
giver ikke kun plads til de fagligt stærke elever, men skaber rammerne for, at
udfordrede elevers bud på løsningsforslag også bliver set og hørt.
‘Det tænkende klasserum’ er en praktisk vejledning for
matematiklærere i at få vores elever til at tænke selvstændigt. Den didaktiske vejledning
gør, at man som lærer kan tage et skridt ad gangen. Alt beskrevet i et enkelt
sprog trin for trin. Men vel at mærke en vejledning som samtidig vil opleves
som en forstyrrelse af undervisningspraksis hos både elever og lærere.