Anmeldelse
Format 4 - 2020
Matematik i system – systemer i matematik
Hvad skal vi med så mange forskellige matematiksystemer? Hvad er forskellene, og hvad er de enige om? Hvorfor bruger så mange matematiklærere matematiksystemer i deres undervisning, og hvordan kan vi undervise uden?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når lærere spørger mig om, hvilket matematiklærebogssystem jeg allerhelst vil bruge, fortæller jeg for mange noget provokerende, at det er jeg fuldstændig ligeglad med. Jeg bruger det kun en meget lille del af tiden. De retter dog oftest ryggen, når jeg tilføjer, at det er ikke det, det handler om. Det er dig som professionel lærer, der er det allervigtigste læremiddel. Det er dig, der ved, hvad dine elever har brug for. Det er dig, der kan formidle det faglige indhold i faget på en spændende og vedkommende måde.
Fakta:
Titel: Format 4 - 2020
Forfatter: Janus Madsen, Nina Winther Arnt, Lone Anesen
Pris: 111,25
Sider: 96
Type: Elevbog/web
Forlag: Alinea
Pris: 31,25
Sider: 24
Type: Evalueringshæfte
Pris: 1612,50
Sider: 128
Type: Lærervejledning/web
Pris: 675
Type: Værkstedskort
Men der findes også argumenter for at benytte lærebogssystemer. Også i matematik. Men hvilket er bedst? Og hvilket passer til mine elever? Og ikke mindst alt det, som jeg sætter pris på. Kort sagt: Hvilket læringssyn har jeg, og hvilke kompetencer er de bærende for min undervisning? Hvordan foregår min undervisning? Hvilken plads har den sproglige del, og lægger jeg vægt på individuelle præsentationer? Eller mener jeg, at matematiske kompetencer i al væsentlighed skal baseres på samarbejde? Hov, jeg glemte lige at spørge dig om, hvilken plads it og teknologiforståelse skal have i din undervisning.
Der er rigtig mange parametre, der er i spil, når der skal vælges læremidler. Jeg vil her gerne slå et slag for, at du sammen med dit fagudvalg indgår en aftale med din lokale CFU-konsulent. Han/hun har som kerneopgave at vejlede i valg af læremidler. Og også i, hvordan I eventuelt kan tilrettelægge undervisningen helt uden lærebogssystem.
Og så er det vist også på sin plads at rose lærebogsforfatterne og komme med argumenter for at benytte lærebogssystemer. Lærebogsforfatterne er i de allerfleste tilfælde dedikerede, erfarne faglærere, som ofte gennem et langt lærerliv har gjort sig mange erfaringer med det faglige indhold og forskelligartede læremidler og vil gøre alt for, at du også får de samme muligheder.
Forlagenes systemer – og også "Format" for 4. klasse, som denne anmeldelse skulle handle om – vil gøre alt for at formidle den fulde pakke til din undervisning. Altså sikre, at ved at benytte netop dette system når vi som lærere rundt om hele læseplanen og kommer til fulde til at leve op til alle kompetencemål i Fælles Mål for faget.
Alt efter læringssyn lægger de forskellige lærebogssystemer vægt på forskellige arbejdsformer, graden af skriftlighed/mundtlighed, individuelt arbejde kontra samarbejdsopgaver, graden af it-integration, filmiske virkemidler og meget mere. "Format 4" er udviklet af kreative didaktikere og retter sig mod matematiklærere, som prioriterer læringsstile, værkstedsarbejde og bevægelsesaktiviteter med fagligt indhold højt.
"Format" veksler mellem forskellige læringsformer/-elementer: Kursus (læring af nyt fagligt kernestof med udgangspunkt i en fælles elevbog), evaluering (løbende og fremadrettet evaluering af elevernes færdigheder og begrebsforståelse med udgangspunkt i et evalueringshæfte), værksteder (differentieret træning og faglig fordybelse med udgangspunkt i en lang række værkstedskort og konkrete materialer) og projekter, som er praktiske og tværfaglige projekter, hvor eleverne anvender de lærte matematiske færdigheder og kompetencer.
Da "Format" første gang så dagens lys, var der mange, der rynkede på næsen af at skulle betale for en værkstedskasse, hvis indhold skolen havde en del af i forvejen. Men i en tid, hvor de færreste lærere har forberedelsestid til selv at udvikle værksteder, laminere med videre, er det befriende at kunne købe en "Format"-værkstedspakke med materialer, værkstedskort med mere. Omvendt er det godt for undervisningen, når vi som lærere selv udvikler konkrete materialer til undervisningen tilpasset netop vores elever. Men værkstedskasserne gør det enklere at inddrage praktiske aktiviteter, og det afholder jo os ikke fra selv af lave endnu flere praktiske aktiviteter.
"Format" skiller sig ud fra mange af de øvrige matematiksystemer ved, at elevbøgerne på mellemtrinnet er engangsbøger. Og følger samtidig trenden fra de fleste andre lærebogssystemer ved at ride på to heste som grundlæggende analogt materiale tilføjet enkelte digitale elementer. Den analoge elevbog er suppleret med en digital udgave. Den digitale udgave er også analog af natur uden mulighed for at arbejde direkte i bogen, men skåret ud, så der fokuseres på delelementer på de enkelte sider/opslag. Vi andre dødelige vil nok kalde det en pdf-udgave af bogen. Herudover er der et elevunivers med forskellige digitale værktøjer.
"Format 4" er fagligt og pædagogisk gennemarbejdet og fremstår nu opdateret som valget for dig, der gerne vil arbejde værkstedsorienteret, men hverken har tid eller resurser til selv at udvikle.