"Tanken er, at skolens ledere på den måde får mere tid til pædagogisk ledelse, og hvis det lykkes, kan det være en rigtig god ide", siger næstformand i Himmerlands lærerkreds, Morten Kamstrup Mikkelsen.
Skørping Skole får kommunikations-medarbejder
Det er første gang, en kommunikationsmedarbejder er på lønningslisten på Skørping Skole i Rebild Kommune. Peter Buksti er den nye mand på posten, og han skal arbejde med administration og kommunikation ud ad til. Han skal for eksempel passe Facebook-side, skrive nyhedsbreve og håndtere kvalitetsrapporter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskole annoncerer på lokale busser
Peter Buksti blev i sidste måned ansat til at varetage administrative opgaver og kommunikation på Skørping Skole. Skoleleder Peter Hansen havde egentlig tænkt sig at ansætte en ekstra sekretær, men for at være i tråd med skolens profil, faldt valget på en kommuniationsmedarbejder.
"Vi har en vision om at være en åben og levende skole, og derfor skal vi fortælle de gode historier om Skørping Skole. Deri ligger også at være en attraktiv skole for potentielle kommende elever og forældre. Og så frigør ansættelsen mere tid til mig og viceskolelederen. Tidligere har jeg for eksempel selv skrevet nyhedsbrevene, men det gør Peter nu, så den tid kan jeg bruge på pædagogiske ledelsesopgaver," siger skoleleder Peter Hansen.
Næstformanden for den lokale lærerkreds, Morten Kamstrup Mikkelsen, håber, ansættelsen af kommunikationsmedarbejderen kan give ledelsen bedre muligheder for ledelse.
"Jeg har ikke hørt om andre skoler, der har kommunikationsmedarbejdere, så ansættelsen er kontroversiel. Tanken er, at skolens ledere på den måde får mere tid til pædagogisk ledelse, og hvis det lykkes, kan det være en rigtig god ide. Også selvom der selvfølgelig er prioriteret lønmidler ind i stillingen, " siger han.
Peter Buksti er uddannet cand.sceint.adm og har tidligere arbejdet i forvaltningen i Rebild Kommune, og har altså ikke lærerbaggrund. Næstformanden for lærerkredsen, Morten Kamstrup Mikkelsen, kan godt se nogle muligheder i ansættelsen af en medarbejder med en anderledes profil, men han synes det er en generelt udfordring, at flere på ledelseskontoret ikke er læreruddannede.