Abinaja Jeyapalan planlægger sin eksamenslæsning i en kalender. Det giver overblik, mindsker stress og forhindrer, at hun læser for meget

Lær af struktureret studerende:
Sådan læser jeg til lærereksamen

Lærerstuderende Abinaja Jeyapalan bruger OneNote, medstuderende og stram kalenderplanlægning op til sin mundtlige eksamen i matematik.

Publiceret

”Matematik er et to-års fag. Vi har lige været gennem alt det stof, som vi er blevet undervist i. Der er meget, man skal kunne. Der er meget, man skal have styr på”.

Sådan siger lærerstuderende ved Via i Holstebro Abinaja Jeyapalan.

Hun skal op til mundtlig matematikeksamen den 20. juni.

Allerede da hun begyndte på læreruddannelsen opbyggede hun en struktur for noter, som hun bruger, når hun læser til eksamen.

”Jeg har på forhånd skrevet gode noter til mig selv i løbet af undervisningen, og mens jeg læser. Det gør jeg i OneNote. Jeg har også en delt OneNote med nogle af mine medstuderende, som jeg ved også går op i faget. Vi deler noter. Det betyder, at man ikke behøver at læse helt så meget”, siger Abinaja Jeyapalan.

OneNote er en notat-app, som er en del af Microsoft 365-pakken. 

Kalenderlæsning

Abinaja Jeyapalan kalder sig selv en meget organiseret person. Derfor deler hun forberedelsen op i en kalender.

”Jeg plejer at lave en eksamenskalender i min OneNote, hvor jeg skriver alle datoer frem til eksamen ned i en tabel, og så skriver jeg, hvad der skal læses, hvornår og hvor lang tid, jeg skal bruge på det. Jeg er sådan en, der godt kan blive ved med at læse og ikke kan stoppe, så sådan holder jeg mig selv i snor”.

Hun plejer at holde sig til sin plan, når den er lagt.

”Det giver et overblik. Jeg stresser ikke, fordi jeg ved, hvad jeg skal nå i dag og i morgen og frem til eksamen. Det gør, at jeg koncentrerer mig om det, jeg skal den enkelte dag”.

OneNote er det vigtigste redskab i eksamenslæsningen.

 ”Når jeg har min eksamenstabel, så skriver jeg bare overemnet, og så kan jeg finde mine noter om det emne. Jeg læser faktisk for det meste kun mine noter, med mindre, at det er et krav, at vi skal finde yderligere litteratur. Det kan være overvældende, hvis man skal finde det, man mangler i bøgerne. Men der mangler noget i mine noter, så slår jeg det op”, siger hun.

Find de rette læsemakkere

Hun har gode venner på studiet, men hendes råd er, at det ikke nødvendigvis er dem, som man skal gå til eksamen med.

”Man skal vælge dem, som har det bedst professionelt med”, siger hun.

Når det gælder matematik har hun en læsemakker, som hun skal til eksamen med. De har aftalt at mødes hver dag fra 8-15 op til eksamen.

”Det er rart at læse med nogle andre. Det giver bare dobbelt så meget. Man bliver meget klogere af at forklare det til hinanden og høre det fra hinanden. Man får også mulighed for at teste hinanden lidt”, siger Abinaja Jeyapalan. ”Men det er også vigtigt at have pauser. Derfor slutter vi kl. 15. Hjernen kan simpelthen ikke holde til mere”.

Fokuser på at få en god oplevelse

Når hun skal til eksamen, har hun altid lidt frugt eller snacks med, som hun kan spise, hvis hun føler, hun mangler sukker. Hun har også vand med.

”Jeg er altid lidt nervøs. På læreruddannelsen i Holstebro er det meget hyggeligt. Eksamen er meget som i undervisningen og til fremlæggelser. Jeg prøver at forestille mig, at det ikke er en eksamenssituation, men at det er en situation, hvor jeg sidder i klassen og har en fælles dialog med mine medstuderende”.

”Hvis jeg har læst stoffet og er inde i det, så skal jeg jo nok bestå, og så er det vigtigste at få en god oplevelse ud af det synes jeg”.

Hun glæder sig dog også lidt, til eksamen er overstået.

”Så har jeg aftalt med min studiemakker, at vi skal ud at spise sushi. Det kan godt være lidt dyrt, når man er studerende, så det er en treat efter en eksamen”.