De lærerstuderende bør løbende samle op på, hvad de har lært, lyder et råd.

Professionsprøven: Start din forberedelse fra første dag på studiet 

Saml løbende dine erfaringer fra praktikken og prøver. For du får brug for dem, når du skal til professionsprøven på 4. årgang, lyder et råd fra lektor på læreruddannelsen om den helt nye prøveform. 

Offentliggjort Sidst opdateret

Professionsprøven på de lærerstuderendes 4. studieår bliver ikke en simpel en af slagsen.

Prøven skal tage udgangspunkt i arbejdet med praktikkens mål, tre progressionsspor i læreruddannelsen og de ni dimensioner af lærerrollen.

Lektor ved læreruddannelsen på UC Syd Robert Jepsen forventer, at Læreruddannelsens Ledernetværk i løbet af marts tager stilling til de endelige justeringer i prøven, som de studerende skal op til.

For allerede til sommer skal studerende, der læser til meritlærer på UC Syd, op til prøven.

”Det er en kompleks prøve. Den skal integrere grundfagligheden, undervisningsfag og integreret praktik. Det betyder, at der skal træffes nogle valg”, siger Robert Jepsen og tilføjer:

”Det bliver op til den enkelte læreruddannelse, hvordan man vil gøre det. Jeg tror, at prøverne på tværs af landet kommer til at se forskellige ud”.

Lektor på læreruddannelsen ved UC Syd Robert Jepsen skal i marts klæde praktiklærere og -vejledere på til professionsprøven.

Prøven afholdes på 4. studieår efter godkendelse af det afsluttende forløb i integreret praktik. 

Målet er at vurdere de studerendes evne til at koble teori og praksis samt reflektere over deres lærerfaglige udvikling. De studerende skal identificere en lærerfaglig problemstilling og lave en skriftlig del, som kan være en form for produkt som eksempelvis en podcast, et didaktisk nærbillede eller en digital produktion eller andet om problemstillingen. 

Dernæst er der en mundtlig del af prøven, hvor de studerende analyserer den valgte problemstilling med afsæt i relevant teori og erfaringer fra integreret praktik.

Tager udgangspunkt i overværet undervisning

Den mundtlige del foregår ikke som et forsvar af det skriftlige produkt, understreger Robert Jepsen.

”Idealet er, at prøven bedømmes på baggrund af overværet undervisning. Men det kan være problematisk for nogle, for der kan være praktikskoler, der ligger langt væk. Derfor er der også mulighed for at filme, men der skal være en form for overværet undervisning”, siger Robert Jepsen.

Han peger på, at det vil give god mening for studerende at have et blik på prøven, allerede fra når de begynder på læreruddannelsen.

”Det er svært at samle op på noget, som foregår over fire studieår. Man skal kunne kigge tilbage på tidligere prøver og praktikforløb og samle op på det. Det er en god ide tidligt at afgøre, at det kan være med udgangspunkt i portfolio eller en mappe. For ellers bliver indsamlingen svær”.

Ekstremt meningsfuld prøve for de studerede

Prøven bedømmes af både praktiklærere eller -vejleder fra praktikskolen, en censor og en læreruddanner.

”Censor, læreruddanner og skolernes repræsentanter kommer alle med teori og praksis, men fra hver deres perspektiv. Det er fra forskellige kontekster, men de er ligeværdige. Det er meget vigtigt, hvis professionsprøven skal virke, som den er tænkt”, siger Robert Jakobsen.

Han forventer, at de studerende vil blive meget glad for den nye prøveform, selv om den er kompleks.

”Jeg er voldsomt begejstret for, at vi får nogle prøver, som er ekstremt meningsfulde for de studerede i forhold til de kompetencer, de skal have, når de skal ud på skolerne. Det er handlekompetencer, man skal have frem i prøverne”.

Dermed kommer professionsprøven ifølge Robert Jepsen til at understøtte, at praktikken er integreret i hele læreruddannelsen.

”Den værdsætter perspektiverne fra de skoler, vi samarbejder med og inkorporerer den viden, som er på skolerne på en god måde. Formålet er, at hele uddannelsen stiler frem mod professionsprøven for at give de studerende handlekompetencer og professionel dømmekraft”.