Invitation til kritisk refleksion, diskussion og udforskning af lærergerningen
'Læreren som udforskende praktiker' er en bog om alt det arbejde, lærere udfører, uden at det rigtig bliver italesat, men som er helt afgørende for at undervisningens kan lykkes. Glædeligt, at det kommer i fokus, hvordan man bliver bedre til den del af lærerjobbet.
BodilChristensenLektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN
Læreren som udforskende praktiker - Pædagogisk–psykologiske perspektiver på det lærerfaglige arbejde
Redaktører: Kristine Bagge Kousholt og Tilde Lykke Mardahl-Hansen
300 kroner
348 sider
Hans Reitzels Forlag
Lyrikeren Pia Tafdrup skriver i digtet Mellem altid og aldrig:
Annonce:
”Mellem altid og aldrig
er det at tingene sker
et åndeløst sekund
når man mindst venter det
Annonce:
forandres verden”
Der sker altid noget
på sidelinjen og i mellemrummene og i pauserne. Det gælder også i skolen og hvis skal
undervisningen lykkes, så må der være et vist fokus på alt det, der sker i
mellemrummene.
I forordet til Læreren som udforskende praktiker, skriver
redaktørerne: ”Pointen med bogen er ikke at pålægge lærere endnu en opgave, men
at udvikle, fokusere og kvalificere det, som lærere allerede gør og må gøre for
at lykkes med deres opgaver som lærere. Alt det ’mellemrumsarbejde’ som handler
om løbende at undersøge og justere på betingelserne for deltagelse i klassen,
hvilket er nødvendigt for at få undervisningen til at lykkes, men som ofte ikke
synliggøres eller prioriteres. Dette kalder vi for lærerens udforskende og
udviklende faglighed.”
Der er 11 kapitler i bogen. Efter en indledning fra
redaktørerne kommer første kapitel, der gør rede for den teoretiske baggrund. 'Psykologien i skolen' er overskriften og kapitlet giver læseren et billede af, hvorvidt indholdet i resten af bogen vil være
relevant stof for en selv.
Annonce:
De fleste kapitler indledes med ordene: ”I dette kapitel vil
vi….” og herefter følger der en case fra
skolens hverdag. Denne case refereres der til i den mere teoretiske gennemgang af kapitlets emne.
De fleste kapitler afsluttes med et par klare og genkendelige gule sider
med studieopgaver, forslag til videre læsning og referencer til kapitlets teori, som indeholder langt
flere titler. Det gør det overskueligt at bruge bogen (eller et enkelt kapitel)
i undervisningen af lærerstuderende eller i efter– og videreuddannelsen af
lærere. Man finder som læser en relation til skolens hverdag, samtidig med at
der er teoretisk belæg for de synspunkter, dilemmaer og problemstillinger, der
behandles i kapitlet.
Et eksempel på en case findes i kapitel to, hvor casen er Amina, som er en
elev, der har det svært. ”Amina er 13 år og går i 7. klasse. Amina går ofte
hjem fra skole før skoledagen er slut. Hun fortæller, at hun får ondt i maven.
Fagligt er Amina nogenlunde med, men hendes manglende engagement og
tilstedeværelse begynder at få betydning for hendes muligheder for at leve op
til de stigende faglige krav i udskolingen.” Og så hører man hvilke
overvejelser klasselæreren gør sig.
Det går som en klar linje gennem alle kapitler, at der sker
virkelig meget i skolen set fra et børneperspektiv. Ofte ses alle
problemløsninger ud fra et voksenperspektiv, men her i bogen søger man at få
samarbejde, fællesskab og børneperspektivet med ind som vinkler på de mange
udfordringer og problemstillinger. Det er ikke altid en diagnose, der er
løsningen. Til tider - faktisk meget ofte - sker der så meget betydningsfuldt i de
sociale mellemrum blandt eleverne, at det netop bliver nødvendigt med et
samarbejde for at nå frem til en løsning.
Det er glædeligt, at der sættes fokus på betydningen af det
store arbejde, der leveres dagligt af lærere, der ikke ”blot” er faglærere, men
også fungerer socialarbejdere, vikariende familieautoriteter, lægdommere, konfliktmæglere og meget mere. Det er ”lærerens udforskende faglighed”, der her får plads.
Annonce:
Læreren som udforskende praktiker er en bog, der kan være en grundbog for
lærerstuderende i faget Pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik. Det er en bog, der kan anbefales til faget, men også til
efter-videreuddannelsesforløb for lærere - i hvert fald udvalgte kapitler.
Tingene sker, fællesskabet
lever, relationerne dannes, trivslen øges eller mindskes, motivationen lever
eller dør og undervisningen lykkes lige netop ”mellem altid og aldrig”, når man
mindst venter det.
P.S. Men hvorfor er forsiden holdt i så vege, blege, ferske
farver? Rosa, brun og grøn i to nuancer. Det er en bog, der har et indhold med
fokus på handlemuligheder. Det kunne markeres med skarpe, klare kulører, der
lyste hverdagen op.