Monitoreringsværktøjet ExamCookie er blevet en del af eksamen for mange elever på landets gymnasier. For med ChatGPT og andre former for
kunstig intelligens føler gymnasierne sig nødsaget til at overvåge
elevernes computere for at minimere snyd og plagiat samt opretholde en form for
national standard for eksaminerne. Men på sosu-skolerne er situationen en anden.
Folkeskolen.dk/sosu har lavet en rundspørge til en række sosu-skoler for at høre, om
de oplever samme problemer og også tyr til overvågning af elevernes computere. Helt generelt er prøverne fordelt langt mere ud i løbet af et år på en
sosu-skole end på både gymnasier og folkeskoler. Samtidig er der generelt få
skriftlige prøver på uddannelserne til både social- og sundhedsassistent,
social- og sundhedshjælper og pædagogisk assistent.
”Vi har stort set ikke skriftlige prøver på sosu-uddannelserne, og selvom de
mundtlige prøver baserer sig på et skriftligt grundlag, så indgår den
skriftlige del ikke i bedømmelsen. Samtidig kan det rimelig tydeligt ses til
mundtlige eksaminer, hvis eleven ikke selv har produceret grundlaget”, siger
Jeppe Rosengård Poulsen, direktør på Sosu H, der tæller sosu-skoler i
København, Brøndby, Frederikssund, Gladsaxe, Helsingør, Herlev og Hillerød.
”Så vi oplever ikke de samme problematikker som gymnasierne, og vi gør heller
ikke brug af overvågningsværktøjer”, fortsætter han.
Mere nysgerrige end frygtsomme
Helt generelt kalder han kunstig intelligens for et komplekst og spændende
emne, og selvom der står i skolens politik for opgaver og prøver, at
AI-baserede værktøjer som ChatGPT ikke er tilladt, så forsøger skolen at have
en afsøgende tilgang til AI.
”AI-baserede værktøjer er ikke tilladte som hjælpemidler til hverken skriftlige
eller mundtlige prøver, men når det er sagt, så er vi meget nysgerrige på, hvordan
AI kan hjælpe vores elever”, siger Jeppe Rosengård Poulsen.
For i en skolehverdag, hvor omkring halvdelen af eleverne ikke har dansk
oprindelse, så ser han store muligheder i AI som værktøj - for eksempel til
oplæsning, hjælp til oversættelse eller forklaring på flere sprog.
”Så her hos os er vi mere nysgerrige end frygtsomme i forhold til kunstig
intelligens”, konstaterer han.
Elever tilskyndes til at bruge AI
På Social- og Sundhedsskolen Fyn med skoler i Odense, Svendborg og Middelfart
må eleverne ifølge den erhvervsrettede eksamensbekendtgørelse heller ikke bruge
AI-baserede værktøjer ved hverken skriftlige eller mundtlige prøver.
Herfra lyder svaret nærmest enslydende med Sosu H.
”Vi har ikke ret mange skriftlige prøver, og selvom de mundtlige eksaminer er
baseret på et skriftligt grundlag, så er det nemt at gennemskue, hvis eleverne
snyder. Så vi er ikke så udfordret af AI her til prøverne, og derfor bruger vi
heller ikke overvågningsværktøjer af elevernes computere”, fortæller Lars
Levin, leder for it, lærings- og velfærdsteknologi på Social- og Sundhedsskolen
Fyn.
I forhold til den daglige undervisning ser også Lars Levin store
muligheder i AI, og i hverdagen på de tre fynske sosu-skoler tilskyndes
eleverne til at bruge AI-værktøjer.
”Eleverne må meget gerne bruge AI i dagligdagen hos os, for det er
praktisk, og vi anerkender,
at viden findes overalt og ikke kun i bøgerne, og selvfølgelig søger eleverne
også viden gennem AI - og det accepterer vi naturligvis. Det
vigtige er, at de har lært det, de skal”, siger Lars Levin.
Helt generelt ser Lars Levin et kæmpe potentiale i
kunstig intelligens på en sosu-skole.
”Vi har en meget bred kam af elever. Fra helt unge til ældre, og vi har mange
tosprogede, og kan de og vi bruge AI-teknologi til at højne forståelsen, hoppe
over sprogbarrierer eller forståelsesbarrierer, så er det virkelig positivt”,
mener Lars Levin.
Scenariedidaktik med kunstig intelligens
På sosu-skolerne arbejdes der rigtig meget med simulation og scenariedidaktik,
for at eleverne kan øve sig i nogle af de situationer, de kommer ud i på
arbejdspladserne. Her har skolen siden marts i år brugt AI i deres
scenariedidaktik.
”Vi bygger sprogmodeller, der efterligner borgere, så vi har for eksempel
bygget den 82-årige demente borger Charlotte”, fortæller Lars Levin.
Helt konkret har skolens it-folk promptet en sprogmodel, så eleverne kan sidde
og kommunikere med den virtuelle borger. Både i tale og på skrift via en
computer.
”Vi beder sprogmodellen om ikke at gå på internet, men hente al sin viden fra
de fagtekster, vi har uploadet, og så prompter vi den til at indtage en helt
særlig rolle fx som dement borger. Vi stiller så eleverne en opgave, hvor de
skal tage den demente borger i bad, og via den virtuelle borger lærer de så at
tackle en dement borger”, fortæller Lars Levin.
Sprogmodellen er også promptet til at gå ud af rollen og give eleverne feedback
på, hvordan de så rent faktisk klarede opgaven.
”Vi har ikke set endnu, hvor vi skal hen med kunstig intelligens, men for
sosu-skoler er det et enormt spændende område, og vi kan se mange muligheder”,
siger Lars Levin.