Læreruddannelsen fyldte en del på årets kongres i Lærerforeningen.
Lærerstuderendes Landskreds havde 11 delegerede med, og mange af dem var på
talerstolen. Hovedemnerne på kongressen var lønstrategi og lærerprofession - og til det sidste emne var der mange ord om og fra lærerstuderende.
Folkeskolen har samlet en række af udsagnene her:
1. Odsherred efterlyser studerende og nyuddannede
Der er nul praktikanter på skolerne i Odsherred i Nordvestsjælland, fortalte formand for Odsherred Lærerforening Christina Even. Det er
ellers tiltrængt, for mange af lærerne på skolerne er 50 +, og de kunne så
godt tænke sig at tiltrække nye lærere.
”Jeg har brug for at sige til Lærerstuderendes Landskreds: Odsherred
har smuk natur og billige boliger”.
2. Indfør nationale lærerstartsordninger
”Jeg glæder mig meget til at undervise. Men jeg bliver også
lidt nervøs. Det kan være en udfordring at stå i sin første stilling. Der er
stor forskel på, hvilken støtte man får. Der er ingen national lærerstartsordning,
der sikrer, at alle får støtte”.
Lærerstuderende i Aarhus Camilla Kaysen efterlyste, at der
bliver taget beslutning om en lærerstartsordning, der gælder i alle kommuner.
3. Forventningsafstemning giver god praktikstart
”Vi har en kæmpe kerneopgave, når vi tager godt imod vores
kolleger. Jeg hører mange steder, hvor det fungerer godt, og der er kvalitet i
praktikken. Men der er også steder, hvor der ikke er styr på det. Det hører til
sjældenhederne, men det findes”.
”Vi hører også om lærerstuderende, der kommer for sent eller
ikke melder sig syg. Husk lige at det er deres første møde med arbejdslivet. Skoler
og professionshøjskoler skal hjælpe de studerende. Det kræver tæt forventningsafstemning”.
Næstformand for Aarhus Lærerforening Søren Hansen slog et
slag for, at alle gør noget for, at lærerstuderende får en god start på
praktikken.
4. Sælg læreruddannelsen på faglighed
”Der er ikke noget, der kan fremme mere end en lærer, der
brænder for sit fag. Der ligger et kæmpe uudnyttet potentiale i fagfagligheden”,
sagde lærerstuderende Anne Pilgaard og opfordrede til, at DLF i højere grad
bruger fagfaglighed til at rekruttere unge til læreruddannelsen.
5. Lærere skal uddannes hele livet
“For at kunne følge med i en
verden i forandring, har lærere brug for stærke muligheder for efteruddannelse
og opkvalificering. Det er fundamentet for vores professionelle udvikling og
vores elevers læring”.
Forperson for Lærerstuderendes
Landskreds Anneline Larsen er glad for, at regeringen har lyttet til de
lærerstuderende og nu spillet ud med en gratis professionsmasteruddannelse,
som lærere kan få gavn af.
6. Praktiklærere skal uddannes
”Det kræver noget andet at vejlede studerende
end at undervise folkeskoleelever”.
Det sagde lærerstuderende Anne
Graversen, som fortalte, hvor vigtigt det er for lærerstuderende, at de bliver
taget godt imod, når de er i praktik af uddannede praktiklærere. ”Tak til alle
de lærere, der tager godt imod os i praktiktiden”.
7. Lærerstuderende vil have indflydelse på uddannelsen
“Vi lærerstuderende
skal have en stemme i udviklingen af vores uddannelse. Det kræver, at vi får
reelt medejerskab og muligheden for at være en aktiv del af beslutningerne”.
Næstforperson for Lærerstuderendes
Landskreds Nikoline Brockenhuus Rindung slog et slag for, at lærerstuderende
har behov for indflydelse på læreruddannelsen.
8. Giv praktikanter en varm velkomst
“Vi blev taget godt imod og fik en rundvisning –
et ’velkommen tilbage’ ventede os hver gang vi kom. At føle sig hjemme fra
starten gør en kæmpe forskel i vores uddannelse”.
Lærerstuderende fra Aarhus Karoline
Dolmer fortalte om, hvor godt hun blev taget imod på den skole, hvor hun de
første to år af sin læreruddannelse var i praktik. Hun fortalte det som
kontrast til, at det ikke er alle lærerstuderende, der på samme måde oplever at
blive taget godt imod.
9. Vellykket læreruddanelse kræver uddannede praktiklærere
”God praktik er afgørende i forhold til, om man
som lærerstuderende får mod og lyst til at arbejde i folkeskolen. Det hører vi
fra de lærerstuderende, som meget præcist peger på værdien af, at man som
lærerstuderende bliver mødt af en dygtig og velkvalificeret praktiklærer. Derfor
er uddannede praktiklærere øverst på listen, når
vi taler om mulighed for vellykket implementering af vores nye læreruddannelse”.
Forkvinde for undervisningsudvalget
i DLF Regitze Flannov understregede, at DLF stadig kæmper for, at praktiklærere
bliver uddannede til at vejlede lærerstuderende.
10. Hæv lærerudannelsens kvalitet
”Vi skal sikre mere kvalitet på læreruddannelsen
– ikke mindre”.
Formand for Danmarks
Lærerforening Gordon Ørskov Madsen i åbningstalen til DLF’s kongres.