DLF-kongres

Lærerstuderende Camilla Kaysen efterlyste nationale lærerstartsordninger.

10 ting, der blev sagt om og af lærerstuderende på DLF’s kongres

Læreruddannelsen, praktik og lærerstartsordninger. Mange nævnte lærerstuderende og læreruddannelsen på DLF’s kongres, og de lærerstuderende markerede sig og fik stor opbakning.

Offentliggjort

Læreruddannelsen fyldte en del på årets kongres i Lærerforeningen. Lærerstuderendes Landskreds havde 11 delegerede med, og mange af dem var på talerstolen. Hovedemnerne på kongressen var lønstrategi og lærerprofession - og til det sidste emne var der mange ord om og fra lærerstuderende.  

Folkeskolen har samlet en række af udsagnene her:

1. Odsherred efterlyser studerende og nyuddannede

Der er nul praktikanter på skolerne i Odsherred i Nordvestsjælland, fortalte formand for Odsherred Lærerforening Christina Even. Det er ellers tiltrængt, for mange af lærerne på skolerne er 50 +, og de kunne så godt tænke sig at tiltrække nye lærere.

”Jeg har brug for at sige til Lærerstuderendes Landskreds: Odsherred har smuk natur og billige boliger”.

2. Indfør nationale lærerstartsordninger

”Jeg glæder mig meget til at undervise. Men jeg bliver også lidt nervøs. Det kan være en udfordring at stå i sin første stilling. Der er stor forskel på, hvilken støtte man får. Der er ingen national lærerstartsordning, der sikrer, at alle får støtte”.

Lærerstuderende i Aarhus Camilla Kaysen efterlyste, at der bliver taget beslutning om en lærerstartsordning, der gælder i alle kommuner.

3. Forventningsafstemning giver god praktikstart

”Vi har en kæmpe kerneopgave, når vi tager godt imod vores kolleger. Jeg hører mange steder, hvor det fungerer godt, og der er kvalitet i praktikken. Men der er også steder, hvor der ikke er styr på det. Det hører til sjældenhederne, men det findes”.

”Vi hører også om lærerstuderende, der kommer for sent eller ikke melder sig syg. Husk lige at det er deres første møde med arbejdslivet. Skoler og professionshøjskoler skal hjælpe de studerende. Det kræver tæt forventningsafstemning”.

Næstformand for Aarhus Lærerforening Søren Hansen slog et slag for, at alle gør noget for, at lærerstuderende får en god start på praktikken.

4. Sælg læreruddannelsen på faglighed

”Der er ikke noget, der kan fremme mere end en lærer, der brænder for sit fag. Der ligger et kæmpe uudnyttet potentiale i fagfagligheden”, sagde lærerstuderende Anne Pilgaard og opfordrede til, at DLF i højere grad bruger fagfaglighed til at rekruttere unge til læreruddannelsen.

5. Lærere skal uddannes hele livet

“For at kunne følge med i en verden i forandring, har lærere brug for stærke muligheder for efteruddannelse og opkvalificering. Det er fundamentet for vores professionelle udvikling og vores elevers læring”.

Forperson for Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen er glad for, at regeringen har lyttet til de lærerstuderende og nu spillet ud med en gratis professionsmasteruddannelse, som lærere kan få gavn af.

6. Praktiklærere skal uddannes

 ”Det kræver noget andet at vejlede studerende end at undervise folkeskoleelever”.

Det sagde lærerstuderende Anne Graversen, som fortalte, hvor vigtigt det er for lærerstuderende, at de bliver taget godt imod, når de er i praktik af uddannede praktiklærere. ”Tak til alle de lærere, der tager godt imod os i praktiktiden”.

7. Lærerstuderende vil have indflydelse på uddannelsen

“Vi lærerstuderende skal have en stemme i udviklingen af vores uddannelse. Det kræver, at vi får reelt medejerskab og muligheden for at være en aktiv del af beslutningerne”.

Næstforperson for Lærerstuderendes Landskreds Nikoline Brockenhuus Rindung slog et slag for, at lærerstuderende har behov for indflydelse på læreruddannelsen.

8. Giv praktikanter en varm velkomst

 “Vi blev taget godt imod og fik en rundvisning – et ’velkommen tilbage’ ventede os hver gang vi kom. At føle sig hjemme fra starten gør en kæmpe forskel i vores uddannelse”.

Lærerstuderende fra Aarhus Karoline Dolmer fortalte om, hvor godt hun blev taget imod på den skole, hvor hun de første to år af sin læreruddannelse var i praktik. Hun fortalte det som kontrast til, at det ikke er alle lærerstuderende, der på samme måde oplever at blive taget godt imod.

9. Vellykket læreruddanelse kræver uddannede praktiklærere

”God praktik er afgørende i forhold til, om man som lærerstuderende får mod og lyst til at arbejde i folkeskolen. Det hører vi fra de lærerstuderende, som meget præcist peger på værdien af, at man som lærerstuderende bliver mødt af en dygtig og velkvalificeret praktiklærer. Derfor er uddannede praktiklærere øverst på listen, når vi taler om mulighed for vellykket implementering af vores nye læreruddannelse”.

Forkvinde for undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov understregede, at DLF stadig kæmper for, at praktiklærere bliver uddannede til at vejlede lærerstuderende.

10. Hæv lærerudannelsens kvalitet

”Vi skal sikre mere kvalitet på læreruddannelsen – ikke mindre”.

Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen i åbningstalen til DLF’s kongres.