Praktiklærernes viden skal løftes, hvis de skal deltage ved førsteårsprøven og professionsprøven på 4. årgang i læreruddannelsen, mener censorere ved læreruddannelsen.

KL om ny praktik: Pengene mangler, men kommunerne rykker

Praktiklærerforeningen, de lærerstuderende og censorerne efterlyser, at praktiklærere bliver uddannet til den nye læreruddannelse. KL så gerne, at kommunerne havde fået penge til mere praktik og uddannelse, men mener, at kommunerne har succes med at løse udfordringerne med de midler, der er.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lærere har brug for uddannelse for at blive reelle meduddannere i læreruddannelsen.

Det budskab kommer fra både censorerne ved læreruddannelse, Praktiklærerforeningen og de lærerstuderende.

Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard betegner den manglende uddannelse af som et ”kæmpeproblem”.

”Selvom det står i partnerskabsaftalerne mellem professionshøjskolerne og kommunerne, at uddannelseslærerne skal være uddannet, så bliver de det ikke. Der er ikke råd til det”, siger Solveig Hovgaard. 

Hun understreger, at det er helt nødvendigt, at de uddannes til opgaven.

”Som den nye læreruddannelse er indrettet, så er det jo sådan set et krav, at der skal være et kompetenceløft. Så kan man ikke blive ved med at holde dem hen, for de er ikke kvalificerede. Det må være i kommunernes interesse at lave det her generelle kompetenceløft”.

Praktikløft kræver uddannelse 

Forperson for Lærerstuderendes Landskreds Anneline Larsen har tidligere råbt op om udfordringerne.

”Flere får slet ikke den nødvendige vejledning fra praktiklærerne i, hvordan man kobler teori og praksis. Det viser klart, at der er behov for flere uddannede praktiklærere, så vi sikrer, at lærerne bliver reelle medudannere. Det kræver indsigt i læreruddannelsen, vejlederkompetencer, tid til opgaven og engagement”, skrev hun i et debatindlæg i august.

Også i årsberetningen fra censorledelsen for læreruddannelsen er der en klar opfordring til, at praktiklærere får et kompetenceløft. Forperson for censorledelsen Benedikte Vilslev Petersen fortæller, at mange praktiklærere er lidt usikre på deres rolle ved eksamensbordet. 

“Praktikprøverne foregår ikke i klasserummet, men som samtaler om teori og praksis, hvilket mere er læreruddannernes hjemmebane end praktiklærernes", siger hun. 

"Vi læser i censorrapporterne fra disse prøver, at praktiklærerne holder sig meget tilbage. Aktuelt prøver man i professionshøjskoleregi at ændre praktiklæreruddannelsen, så der fremover bliver to praktiklæreruddannelser på fem ECTS-point for at få flere uddannet. Det er vores forhåbning, at det ændrer billedet ved eksamenerne. Men det kan vi naturligvis ikke vide endnu", fortæller Benedikte Vilslev Petersen.

KL: Kommunerne finder løsninger

I Kommunernes Landsforening mener souschef for kontoret for børn, unge og folkeskole Kristine Plougsgaard, at der er stor opbakning til den nye læreruddannelse i kommunerne.

”Det er en tilbagevendende snak, hvilke kompetencer der skal til. Vi er meget optaget af den nye læreruddannelse. Vi har været med i udviklingsarbejdet og kan mærke, at man er glad for den ude i landet”, siger hun. 

Kristine Plougsgaard fortæller, at KL ønsker, at de lærerstuderende skal mødes af kvalificerede lærere.

”Vi er optaget af, hvordan vi kan løfte kvaliteten af praktikforløbene, og vi er optaget af, at de lærerstuderende bliver mødt af kvalificerede lærere. Men der er også en hverdag, der skal gå op på skolerne. Kommunerne er i gang med i tæt dialog med professionshøjskolerne at finde ud af, hvordan man gør det på den enkelte skole - også i forhold til, at der i den nye læreruddannelse er en øget praktikmængde”, siger hun.

Ifølge Kristine Plougsgaard er det forskelligt fra kommune til kommune, hvordan lærerne bliver klædt på. 

”Der er mange ting i kommunerne at prioritere imellem - også på det her område i forhold til skolerne. Nogle steder er det via diplomkurser andre steder er det andre ting”, siger hun og forklarer, hvordan introduktionsforløb kan se ud.

”Nogle har erfarne kolleger eller en praktikkoordinator, som andre kan trække på viden fra. Nogle kigger på tværs af kommunens skoler og sender alle på kursus sammen eller danner netværk, hvor praktiklærerne kan spare med hinanden. Man finder forskellige modeller for kompetenceudvikling i forhold til at være klædt på til opgaven”.

Efterspørger tydeligere bedømmelseskriterier 

At der lokalt findes mange forskellige måder at klæde lærerne på, bekymrer forperson for censorledelsen for læreruddannelsen. 

"Der er mange lærere i skolen, der må træde til uden at have fået megen viden om at være praktiklærer", siger Benedikte Vilslev Petersen.

Hun peger på, at der blandt praktiklærerne derfor også kan være usikkerhed om eksaminationssituationen. 

"Det kunne være godt med stærkere tydelighed om samarbejdet ved eksamensbordet og kriterier for bedømmelse. Det kunne være med i første del af praktiklærerkurset. Det kunne også være en ide, hvis det bliver kotume for praktiklærerne på sigt, at de får mulighed for at overvære en eksamination, inden de selv skal eksaminere.", fortæller Benedikte Vilslev Petersen og tilføjer, at det allerede er indført på nogle professionsuddannelser.

Hun påpeger, at det også kan skabe udfordringer, at løftet af lærerne sker gennem to kurser. 

”Med professionshøjskolernes nye opdeling af praktiklærerkurset i to, ligger en indbygget risiko for, at ikke alle går hele vejen og får 10 ETCS-point. Den bekymring vil vi også have, hvis der udvikles endnu mindre kurser eller kommunale uddannelsesdage. Der er i stedet brug for resurser til at flest mulig får en solid viden om opgaven". 

I KL glæder man sig over, at der i kommunerne er stor opbakning til den nye praktik.

”Vi ville gerne have haft penge til styrkelse af praktikken, men inden for de rammer, der er, finder kommunerne løsninger, fordi man ser de positive takter”, siger Kristine Plougsgaard.