Karakterer
”Karaktergivning i 6. klasse giver et unødigt pres i en for tidlig alder", siger en af de adspurgte skoleledere.
Folkeskoler om karakterer til 12-årige: Nej, nej og atter nej
En kommende lovændring giver skolerne mulighed for at give karakterer ned til 6. og 7. klassetrin. Men skolelederne er generelt imod, viser ny rundspørge.
Et rungende ’nej tak’ lyder fra de danske skolelederne til
muligheden for at give karakterer ned til 6. og 7. klasse i en ny rundspørge.
409 skoleledere har svaret på Folkeskolens rundspørge, og ud af dem har
kun otte - 2 procent - svaret, at de regner med at benytte sig af muligheden
i den nye folkeskoleaftale. Samtidig svarer 14 procent, at de overvejer det, og
dermed bliver det altså et nej fra hele 84 procent af skolelederne.
Fremover skal det være op til skolelederne, med godkendelse
fra skolebestyrelsen, om den enkelte skole også vil give karakterer i 6. og 7. klasse. Især Dansk Folkeparti pressede på for at få karakterer på de lavere klassetrin med i folkeskoleforliget i marts, men De Radikale sagde nej, og resultatet blev, at forliget udmøntes i to forskellige lovforslag - ét om karakterer på lavere klassetrin end i dag og ét om alle de andre elementer, som hele folkeskoleforligskredsen vil stemme for.
Kan skolernes skepsis over for karakterer til de 12-13-årige
skyldes, at de aldrig har prøvet det? At dømme efter rundspørgens resultater er
svaret næmere tværtimod. 21 skoleledere har nemlig svaret, at de
tidligere har deltaget i et forsøg, der gav mulighed for at give
karakterer i 7. klasse, og kun to af dem har nu tænkt sig at gøre det igen. Én
skole overvejer stadig.
Skoleleder: “Jeg frygter, at vi vil tabe mange børn”
Hele 81
procent af skolelederne svarer i rundspørgen, at de helt overordnet set mener at det er en dårlig
idé at give karakterer ned til 6. og 7. klassetrin.
”Karaktergivning i 6. klasse giver et unødigt pres i en for
tidlig alder. Vi kæmper i forvejen med motivationen og koncentrationen for
læringen i folkeskolen. Jeg mener ikke, at karakterer i en tidlig alder vil
hjælpe på den udfordring. Det vil i højere grad bidrage til et
præstationssamfund, hvor jeg frygter, at vi vil tabe mange af de børn, som i
forvejen har det vanskeligt med skolen", argumenterer en af de adspurgte
skoleledere.
”Tidligere karakterer taler i min optik imod det samfund,
som vi forsøger at ændre i forhold til det pres, der er lagt. Karaktergivning
vil altid indeholde et subjektivt element og en manglende dybere indsigt for
modtageren. Jeg ser det ikke som en motiverende vej at gå”, skriver en anden
skoleleder.
Det er dog ikke alle, der er lige kritiske over for den nye
mulighed.
”Vi skal passe allerbedst muligt på alle vores børn og unge
mennesker, men vi skal også give dem værktøjer til at være flittige og opnå
gode resultater. Indimellem gør det derfor heller ikke noget, at de bliver
vurderet ud fra givne kriterier og karakterer,” skriver Tobias Malmgren,
der er skoleleder på Højdevangens Skole, og en af de få, der er mere positivt
stemt overfor den nye mulighed.
I rundspørgen bliver skolelederne også forholdt seks af de
hyppigste argumenter for og imod karakterer til de lavere klassetrin. Også her
ses en klar tendens mod karaktergivningen.
Forsker: "En virkelig dårlig idé”
Elever i 6.-7. klasse har oftest ikke gavn af
karakterer. Det vurderer ph.d., docent emerita Tanja Miller, der har forsket i karaktergivning. Hun kalder den nye mulighed “en virkelig dårlig idé”.
Ifølge hende giver karakterer ikke problemer for de stærke elever,
men for middelgruppen og de svageste elever kan
karakterer være stærkt demotiverende.
”Som helt ung har man ikke det refleksionsniveau, der skal
til for at distancere sig fra karakteren. Får man en dårlig karakter, kan man
få den opfattelse, at det her er et fag, der ikke lige er mig, og det kan ikke
betale sig for mig at investere i det,” siger Tanja Miller.
På den måde kan karaktergivning stoppe potentielle
læringsprocesser. I stedet
peger hun på, at børn har brug for at blive anerkendt for den indsats, de
lægger, for at forblive motiverede.
”I det ligger også, at man er kritisk over, hvad barnet gør,
men samtidig anerkender et eller andet hos det, og derefter vejleder det rent
fagligt videre,” siger hun.