Det er stadig uvist, om teknologiforståelse skal
have sit eget fag eller indbygges i andre.
Men uanset resultatet af den
efterhånden årelange politiske proces, så hænger teknologien uløseligt sammen
med matematikken. Og hvis de to fagområder integreres godt, kan
teknologiforståelse blive en fordel for matematikken.
Teknologiforståelse har nemlig potentialet til at
facilitere elevers læring af matematik. Med den rette integration kan vi undgå,
at teknologiforståelse bliver en byrde og i stedet bliver noget, der rent
faktisk understøtter matematikundervisningen.
Først og fremmest kan teknologien bruges til at
gøre matematiske tankeeksperimenter konkrete gennem computereksperimenter.
I
statistik behøver du ikke forestille dig, at du gør noget 1.000 gange, du kan
simulere det på computeren. I geometri kan du verificere, at din forståelse af
polygoner er rigtig, når du ser din robot tegne dem.
Computersimulationer giver
meget hurtigt meget konkret og letforståelig feedback på elevers arbejde, og
det kan være ekstremt effektivt, når man skal lære matematik.
Intet
tryllestøv
Da Teknologiforsøget spurgte matematiklærere om deres syn på
teknologiforståelse, var svarende fulde af begrundet bekymring over at skulle
presse mere indhold ind i et i forvejen pakket pensum.
Derfor
kan vi heller ikke drysse teknologiforståelse
som tryllestøv udover matematik.
For at
gøre teknologiforståelse til en fordel for matematik, skal de to områder rent
faktisk integreres i hinanden, på en måde, hvor områderne overlapper to dele af
pensum – frem for at udbygge pensum.
Overfladisk
kombination
Ofte ser
vi, at når fagene kombineres, træder et af dem i baggrunden. Det kan være, at
elever programmerer et spil, hvor man undervejs møder matematikopgaver. Eller
at de programmerer en robot til at bevæge sig hen til et polygon.
Der er
programmering og matematik til stede i opgaven, men de er opdelte. Og
matematikken kunne let erstattes med noget andet, så du ender ikke med at udnytte
nogen synergi.
Det
samme er tilfældet, når matematikken indtager hovedrollen, og
teknologiforståelse er i baggrunden. Det kan fx være, at eleverne skal lave et
diagram over data, som bliver genereret af en algoritme, men at de ikke selv
har programmeret algoritmen.
Polygoner
og programmering
Hvis
eleverne omvendt skal programmere robotten til at tegne forskellige polygoner,
så er de nødt til at forstå både polygoner og programmering. Og robottens
bevægelser giver hurtigt eleverne indblik i, om der er noget galt med deres
kode eller deres vinkler.
Der
behøver ikke være en komplet integration på alle skridt i opgaven. Det er ofte meget svært at løse en
opgave, hvis den indeholder to stofområder, der begge er ukendte for eleverne.
Derfor kan det være en god ide at lære Scratch og brøker hver for sig, inden de
to skal kombineres i samme opgave. Det
betyder at man ofte er nødt til at bygge forløbet op i en progression, hvor en
komplet integration er målet.
Labre larver
Komplet integration af fagområderne er et af de
designprincipper, vi er kommet frem til efter vi har analyseret
undervisningsplaner og -materialer fra Danmark,
Sverige og England for at kortlægge, hvordan teknologiforståelse og matematik
kan forbindes.
Det andet designprincip handler om at inddrage en
kontekst, som ligger uden for matematikken.
Vi må erkende, at børnene sjældent er ret interesseret
i polygonerne. Så i stedet for at få robotten til et tegne tilfældige
polygoner, kan man fx lade eleverne vælge en by og få robotten til at tegne
byens skyline.
Eleverne skal stadig lære at tegne forskellige former, men du
har en opgave, som de kan forbinde sig med på en anden måde.
Inden for statistisk kan eleverne forsøge at smage
forskel på den lyse og den mørke labre larver i en blindtest.
Hvis de gætter
rigtigt 8 ud af 10 gange, kan man sætte dem til at regne ud, hvad
sandsynligheden for det resultat er, hvis de ikke kan smage forskel.
Det giver
os et problem, som elever kan engagere sig i, og som kræver både teknologi – i
form af simulering - og matematik.
Frihed til læreren
Det tredje designprincip går ud på at give læreren
frihed til at bruge læringsmaterialet, som det passer ham eller hende.
Læringsmaterialet
skal være en hjælp og ikke en spændetrøje. Der skal være mulighed for, at
lærere kan forme og integrere materialet på sin egen måde, til sin egen stil
eller til den specifikke klasse.
Med disse tre designprincipper mener vi, at der kan
skabes læringsressourcer, der ikke bare får teknologiforståelse til at hænge
godt sammen med matematik – men også lader de to fagområder understøtte
hinanden.