Skærme i skolen
11.619 elever har svaret på spørgsmålet: ”I cirka hvor mange timer om dagen bruger du normalt digitale enheder til opgaveløsning og i undervisningen i skolen?”.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Over 10.000 elever spurgt: Så meget fylder skærmene i skolen
"Undervisning bør starte med computeren i tasken", siger Mattias Tesfaye, efter at hver tredje elev i 6. og 8. klasse har svaret, at de oplever, at skærmene distraherer dem.
43 procent af eleverne i 6. og 8. klasse angiver, at de bruger digitale enheder som computere eller smartphones mere end tre timer dagligt i undervisningen. 20 procent fortæller, at de bruger 1-2 timer og 20 procent, at de bruger mindre end én time på digitale enheder på en normal skoledag.
Det viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriets grundskolepanel.
Flere end 10.000 elever i 6. og 8. klasse er blevet spurgt. Af dem fortæller 38 procent, at de oplever at blive distraheret af deres egen brug af digitale enheder i undervisningen i nogle timer eller oftere. 41 procent oplever af blive distraheret af andres brug af digitale enheder.
Grundskolepanelet om digitale enheder og læremidler
”Det her er virkelig alarmerende tal. Skolen skal ikke være en forlængelse af teenageværelset", siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i en nyhed på undervisningsministeriets hjemmeside.
"Undervisning bør starte med computeren i tasken. Mobilerne bør låses inde i både timer og pauser. Og internettet bør begrænses af en firewall der lukker ned for onlinespil, shopping, TikTok og alt det andet som distraherer og forhindrer fordybelse. Denne undersøgelse viser, hvorfor det er så vigtigt at skolerne gennemfører de skærmregler som vi udsendte fra ministeriet før sommerferien. Jeg er ikke tilfreds og kommer derfor til at følge udviklingen tæt", lyder det fra ministeren.
Han oplyser, at ministeriet vil lave en ny undersøgelse i slutningen af indeværende skoleår.
Mangler analoge læremidler
På ni ud af ti skoler drøfter man balancen mellem digitale og analoge læremidler, viser undersøgelsen blandt panelets skoleledere.
Men samtidig giver næsten halvdelen af lærerne i panelet giver udtryk for, at udvalget af analoge læremidler er for småt. Når det gælder de digitale læremidler er 73 procent af lærerne tilfredse med udvalget.