Fokus på undervisningen i teknologi skal være på at kunne identificere problemer og at løse dem ved hjælp af it - ikke kodning alene, siger it-vejledernes formand

Alle børn skal lære at kode i folkeskolen

Over de næste tre år skal cirka 50 forsøgsskoler undervise i kodning og teknologiforståelse på alle klassetrin. Derefter skal alle folkeskoler følge efter. ”Teknologi er en præmis for alle børn”, siger undervisningsministeren.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et år siden annoncerede undervisningsminister Merete Riisager (LA), at hun var på vej med et valgfag i teknologiforståelse i udskolingen, som 13 skoler er i gang med at afprøve. Nu udvider regeringen ambitionerne til, at it-forståelse og kodning skal indgå som en obligatorisk del af undervisningen på alle folkeskolens klassetrin.

I første omgang bliver faget indført på op til 50 folkeskoler, og herefter skal erfaringerne danne grundlag for, hvordan undervisning i it-kompetencer skal implementeres på alle skoler. Der er endnu ikke taget stilling til, om det skal ske som et selvstændigt fag, eller om teknologiforståelse og kodning skal integreres i alle fag.

Skal kortlægge lærerkompetencer

På den årlige Bett-messe i London om it i undervisningen afslørede vicedirektør i Styrelsen for It og Læring (Stil) Jakob Harder onsdag eftermiddag planerne for den nye forsøgsordning.

"Fra i morgen lancerer vi et initiativ med målet om at gøre teknologiforståelse obligatorisk for alle", sagde han. 

"Vi starter med et eksperiment, der blandt andet skal kortlægge, om lærerne har kompetencerne til at undervise i teknologiforståelse på alle klassetrin".

Med på messen var også John Klesner, formand for Danmarks It-vejlederforening.

"Det er meget positivt, at der sker en sammenhængende indsats. Men det formulerede fokus på kodning kan godt bekymre mig, selv om det også påpeges, at der skal tænkes bredere end bare at bruge it som værktøj", siger han.

"Det vigtige er, at man ser på teknologien som et redskab, man kan bruge til at løse problemer. For fokus skal være på selve tænkningen bag at kunne identificere problemerne og lægge en plan for, hvordan man skal løse dem ved hjælp af it". 

Riisager: Valgfag er ikke nok

"Visionen er, at alle danske børn skal lære at kode og forstå grundpræmisserne for moderne teknologi", siger Merete Riisager til Computerworld og fortæller, at valgfaget især tiltrækker i forvejen teknologiinteresserede elever. Det er baggrunden for, at hun ønsker at gøre faget obligatorisk for alle elever.

"Teknologi er en præmis for alle børn, og derfor skal alle børn have en grundlæggende indsigt i teknologi".

I løbet af de kommende måneder åbner ministeriet for ansøgninger fra skoler, der ønsker at indgå i forsøgsordningen.

Forsker: Udfordring at skabe sammenhæng i indsatsen

På Bett-messen var flere hundrede samlet for at høre erfaringer fra arbejdet med it-forståelse og -brug fra de fire nordiske lande.

Her fremlagde den italienske forsker Stefania Bicconi også resultaterne fra et nyt forskningsprojekt, der viser, at Danmark som eneste land stadig er på forsøgsstadiet, når det kommer til at integrere it-kompetencer og -forståelse i folkeskolens pensum. 

Forskeren påpegede desuden en udfordring i alle fire lande med at skabe sammenhæng mellem kompetencer og sprog på henholdsvis det politiske niveau, lærerkompetencer, undervisningen og erhvervslivet, når det kommer til teknologiforståelse og -brug.