Lærer til lærer

Brugen af iPad i musikundervisningen

Nedenstående artikel handler om et forløb med musikprogrammet Garageband på iPad. Garageband er lillebror til musikprogrammet Logic, og det kan optage midi og audio og kommer desuden med et antal loops og automatiske akkompagnementsfigurer ud fra en valgt akkordrækkefølge, således at man hurtigt kan opbygge en sang ud fra præfabrikerede byggestene. Programmet koster 32 kr. og det følger også gratis med en Macintosh computer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da min skole besluttede at købe et klassesæt iPads til undervisningsbrug, besluttede jeg mig straks for at deltage i et forsøg med brug af iPad i musikundervisningen.Jeg underviser i folkeskolen og har indtil videre brugt iPad i undervisningen i 5. Klasse og 2. Klasse. I denne artikel kommer der en beskrivelse af forløbet i 5. klasse samt idéer til hvordan GarageBand kan bruges i undervisningen.

Rammerne for iPadforløbet

Hver klasse havde iPads i alle timer i 3 uger. Herefter var der en ny klasse der overtog klassesættet. Jeg fik desværre kun 4 lektioner til musikfaget, men jeg fik et godt billede af brugbarheden af iPads i musikundervisningen og jeg nåede temmelig meget på den korte tid.Jeg besluttede at klassen skulle lave deres egen sang i GarageBand. Jeg lavede et struktureret forløb hvor der også var plads til kreativ leg.

Forventninger til forløbet

Ved at lave forløbet med GarageBand forventede jeg at eleverne fik prøvet kræfter med musikken på en ny måde.

  • De ville få lavet deres egen sang - et produkt de kunne tage med sig hjem.
  • De ville blive introduceret til harmoniseringen af sange.
  • De ville få indsigt i hvor mange parametre der spiller ind ved produktionen af en sang.
  • De ville få trænet musikalske fagudtryk.

Under projektet gik det op for mig, at de fik langt mere ud af forløbet end jeg havde forventet.

Undervisningens forløb

Eleverne blev kort instrueret i programmets rammer. De fik en introduktion til valget af instrumenter. Indenfor hvert instrument er det muligt at vælge forskellige typer, fx kan man vælge flygel eller orgel inden for instrumenttypen klaver.Eleverne blev bedt om at vælge GarageBands smart-instrumenter. Smart Instruments kan ud fra et valgt akkordmønster (treklange i den valgte toneart) lave et automatisk akkompagnement for tangentinstrumenter, guitar, bas, strygere og trommer – en funktion nogle vil kende fra programmer som Band-In-A-Box.Eleverne prøvede kræfter med akkordrækkefølger af forskellig art og besluttede til sidst en rækkefølge som blev nedskrevet og brugt til produktionen af deres egen sang, De blev instrueret i hvordan man optog og hvordan man skruede op og ned for hvert enkelt instrument, og så var det bare at gå i gang.Til sidst skulle de finpudse musikken.

  • De valgte de instrumenter de syntes passede bedst til musikken.
  • De valgte hvilke instrumenter der skulle være i forgrunden og hvilke der skulle være i baggrunden.
  • De valgte eventuelle loops.
  • De valgte om der skulle variation i sangen i form af forskellige strummingtyper på guitaren, eller fills på trommerne med mere. Dette kan ændres imens man optager.

Eleverne havde meget nemt ved at lære Garageband at kende og arbejdede koncentreret i grupperne.

Elevernes læring i projektet

Til min store glæde opdagede jeg, at de fik arbejdet med flere områder af musikken, end jeg havde forventet.Det var tydeligt, at eleverne fik skærpet lytteevnen og periodefornemmelsen. Via det koncentrerede arbejde omkring indspilningen af sangene, fik de trænet taktfornemmelse samt periodefornemmelse i høj grad.De fik skærpet deres genreforståelse ved arbejdet med GarageBands autoplay. Her bliver de præsenteret for blandt andet forskellige strummingmetoder inden for akustisk og elektrisk guitarspil. Endvidere bliver de præsenteret for små klassiske figurer ved strygernes autoplay. De fik arbejdet med hvilke instrumenter og instrumentlyde der passer sammen inden for diverse genrer. Ofte spurgte de hinanden til råds når de skulle finde ud af om en bestemt lyd passede til fx deres rocknummer.De blev udsat for mange fagudtryk i programmet samtidig med at de fik en praktisk forståelse af disse ved fx ændring af tempo, valg af takter, taktangivelse (fx 4/4 eller 3/4), metronom, akkorder med mere.Ved redigeringen af deres egen sang og ved at diskutere deres numre med de andre grupper og ændre de forskellige parametre fik eleverne en dybere forståelse af musikproduktion, og de opnåede et forholdsvist højt reflektionsniveau om musikalske virkemidler.

Andre områder GarageBand kan bruges på

Man kan bruge GarageBand til at arbejde på en ny måde med tonalitet. Autoplay har på forhånd valgt en række akkorder som passer ind i den respektive toneart man har valgt. De kan få en praktisk og mere direkte forståelse af hvordan akkorderne passer sammen.

Eleverne behøver ikke at skrive deres egen sang i GarageBand. De kunne indspille instrumenterne til en kendt sang og fokusere mere på genren i sangen. Har man fx et forløb om Motown, kunne man bede klassen lave et Motown-arrangement af en Medinasang. Bagefter kan man tale om de valg der er truffet, hvad der gør at deres arrangement passer/ikke passer ind i Motown-genren med mere. Læreren kan på forhånd nedskrive akkordrækkefølgen. Man skal overveje hvem der synger sangen ind. Er det klassen? Er det den enkelte elev?

Til en lidt anderledes brug af programmet, kan man lave et iPad-band med eleverne. Her spiller eleverne på iPads der er tilsluttet et anlæg, i stedet for at spille på rigtige instrumenter.

Jeg havde stor glæde af arbejdet med GarageBand i undervisningen og jeg håber, at flere vil begynde at bruge programmet. Det giver mening at bruge den ny teknologi i musikfaget, fordi man faktisk får den samme teknik i hænderne og arbejder med de samme parametre, som man gør i »rigtig« musikproduktion. Det kan selvfølgelig ikke erstatte den læring, der sker ved instrumentbeherskelse og når man bruger programmets præfabrikerede elementer, giver det nogle begrænsninger. Men som øjenåbner og som en arbejdsform, hvor den enkelte elev sidder selvstændigt og skal forholde sig til elementære musikalske virkemidler fungerer det godt. Jeg er sikker på, at der er mange flere muligheder i programmet, og jeg håber at jeg har givet jer nogle idéer til bruges af iPad i undervisningen.