Anmeldelse
Spændende forskningsformidling
Fra projekt til lærebog: Denne bog er et godt eksempel på, hvordan forskning kan formidles til brugere i grundskolen og på læreruddannelsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"En blyant er et materielt redskab og en aktør, der er med til at skabe situationer, i lige så høj grad som en computer". Udsagnet er lånt fra bogens kapitel seks, hvor der fortælles om TEKU-modellens fremvækst. Det er en vigtig pointe at bære med sig, når man giver sig i kast med at arbejde med denne nye bog og dens mange gode pointer om teknologi og teknologiforståelse i professionelt arbejde.
Fakta:
Titel: TEKU-modellen
Pris: 225
Sider: 228
Forlag: U Press
Det er hverdagens situationer, der, hvor der arbejdes med teknologien, at teknologiforståelsen skabes. Folkeskolen, og uddannelsessystemet i det hele taget, har altid været stedet, hvor "det gamle" og "det nye" støder sammen. Det gælder forestillinger om kultur, og det gælder teknologi og forestillinger om, hvad teknologien skal skabe af fornyelser og forbedringer for menneskene i samfundet.
Da blyanten var ny, skabte den formodentlig forestillinger om samfundsmæssige forandringer, den ændrede relationen mellem det skrevne, den, der skrev, og den, der læste det skrevne. Ligeså gør de strømbaserede teknologier, der arbejdes med i denne bog. Det er derfor relevant at spørge, hvorfor denne bog lige nu? Hvorfor dette stort anlagte forskningsprojekt? Og hvorfor en TEKU-model?
Svarene er naturligvis mange, men samler sig om en forestilling om, at netop disse teknologier rummer en kulturkraft, der på afgørende vis vil forandre forestillingerne om undervisning og dermed også forestillingerne om relationerne mellem undervisere og de underviste. Denne forestilling om forandring kræver nytænkning om, hvilke kompetencer professionelle skal være bærere af - hvad de skal kunne, når de er på arbejde. Det er det, "TEKU-modellen" er et bud på. Det er det, der skaber bogens målgruppe af undervisere, og her tænkes der både på undervisere i grundskolen og på læreruddannelsens undervisere. Alle vil de have gavn af at stifte bekendtskab med "TEKU-modellen".
Technucationprojektet er som forskningsprojekt skabt med det formål at udvikle undervisningsredskaber til uddannelsesområdet, og denne bog er et af flere bud på at opfylde det krav. Det helt centrale begreb i denne bog er naturligvis begrebet teknologiforståelse. Den bærende forestilling i bogen er, at vi, der arbejder i og med lærerprofessionen, gennem arbejdet med at tilegne os dette begreb og gennem TEKU-modellen, som forskergruppen har udviklet, kan udvikle og forbedre vores praksis som undervisere.
For at forstå begrebet teknologiforståelse og nå dertil, at man som bruger af modellen kan bruge den som en "klassisk analysemodel", skal læseren imidlertid gøre en indsats. Der skal arbejdes med bogen og de mange nye begreber, som den tilbyder læseren. Bogen er fyldt med vigtige begreber, der åbner læserens verden op på nye måder: artefakter, handleviden, sociomaterialitet, kulturkraft og metakompetence. Det er begreber, der skal tygges på, tænkes over og diskuteres med kolleger for at kunne tumle de grundlæggende tanker, der konstituerer TEKU-modellen. Det er spændende og krævende.
Bogen er skabt som en lærebog. Det vil sige, at bogen er skrevet med læserens læring for øje. Det har betydning for bogens opbygning og design. Gennem hele bogen bliver læseren gjort opmærksom på vigtige begreber via et særligt træk i bogens design, hvor vigtige begreber fremhæves på gul baggrund. Det er fint, og det virker opmærksomhedsskabende. Alle vigtige begreber opsamles til sidst i bogen i en alfabetisk liste over bogens kernebegreber. Også det virker fint. Alle kapitler indledes med en fordring: Ved at arbejde med dette kapitels læringsmål kan du som læser opnå "indsigt i ...", og du vil "kunne give bud på ...". Altså tilegnelse og handling. Alle kapitler afsluttes med en gentagelse af kapitlets læringsmål, et antal ”analytiske spørgsmål og øvelser – læringsaktiviteter, der er placeret på Technucations hjemmeside.
Det er en svær genre at udarbejde øvelser og arbejdsspørgsmål i lærebøger. Mange gange får man som underviser lyst til netop ikke at bruge tilbuddet. Her virker både arbejdsspørgsmål og øvelser dog gode. Det er faktisk gode spørgsmål, der stilles, og det at svare kræver omtanke. Særligt øvelserne virker spændende og gennemtænkte. Det er skønt, at der i øvelserne indgår praktiske aktiviteter som at klippe og klistre en papirmodel af en maskine, der skal indgå i øvelsesarbejdet. Det er en god ide at lægge øvelserne på forskergruppens hjemmeside.
Netop fordi bogen grundlæggende er lavet som en lærebog, anbefaler denne anmelder, at bogens kapitel seks læses først. Det er her, at den grundlæggende fortælling om Technucation og om teknologiforståelsesbegrebet fortælles. Derefter læses bogens kapitler i den rækkefølge, bogen giver. Bogen lægger op til ikke at blive læst alene. Det er en studiekredsbog, hvor den fælles læsning og de fælles diskussioner kan skabe baggrund for fælles omgang med det, som bogen med et sjovt udtryk kalder for strømbaserede teknologier.