Lærer til lærer

Kan elever vurdere og formidle digitale læringsressourcer

Det er tirsdag morgen og otte børn fra 3. klasse på Skovbrynet skole er klar på skolens læringscenter. De er udtaget til at være mediepatrulje i dette skoleår. I dag skal de arbejde med endnu et digitalt værktøj, som de derefter skal formidle til resten af klassen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

https://docs.google.com/document/d/1KFqMtfke-BDExrrWSjqyPxxFaqXqga7G7C5ZDYg5g54/edit?usp=sharing

Kan elever vurdere og formidle digitale læringsressourcer

Det er tirsdag morgen og otte børn fra 3. klasse på Skovbrynet skole er klar på skolens læringscenter. De er udtaget til at være mediepatrulje i dette skoleår. I dag skal de arbejde med endnu et digitalt værktøj, som de derefter skal formidle til resten af klassen.

Praksis

Sådan har det været hver tirsdag siden skoleårets start, hvor Skovbrynet skole kunne kalde sig en digital skole. Når alle børn har Ipads, kræver det ikke bare kompetencer i at bruge de digitale værktøjer, som ligger tilgængeligt på nettet, men i lige så høj grad kompetencer i kritisk at vurdere disse. Hvad kan det bruges til? Hvornår? Er det brugervenligt? Hvad kan vi lære?

Hver tirsdag kommer en gruppe elever op på skolens læringscenter og sammen med en bibliotekar “åbnes” et udvalgt digitalt værktøj op. Der eksperimenteres, leges og afprøves i hvor høj grad dette værktøj egner sig til læring. Undervejs sørger bibliotekaren for at eleverne reflekterer over værktøjets anvendelighed ved at stille en række formaliserede spørgsmål til eleverne. Eleverne skal efterfølgende videreformidle denne nye viden til resten af klassen.

At være en del af mediepatruljen kræver ingen særlige forudsætninger. Der udvælges fire elever fra hver klasse. Disse elever kommer sammen med eleverne fra parallelklassen op på læringscentret. De fungerer som mediepatrulje for et år af gangen og kommer fire gange i løbet af et skoleår. Dermed får man “åbnet” fire digitale læringsredskaber på hver årgang pr år. På Skovbrynet skole betyder det, at 36 redskaber spredes og siver blandt både lærere og elever.

Fremlæggelser i klassen

Umiddelbart efter fremlægger mediepatruljen foran resten af klassen, dels hvad det givne værktøj kan, ved at vise det på klassens digitale skærm, dels fortæller de om, hvad det kan bruges til i et læringsøjemed - og selvfølgelig om det virker efter hensigten. Klassen skal derefter hurtigst muligt bringe redskabet i brug i forbindelse med den undervisning, der i forvejen er planlagt. Dette er vigtigt for at værktøjet breder sig mens det er friskt i hukommelsen og dermed bliver en del af skolens læringskultur.

Nu er eleverne fra mediepatruljen fremover de eksperter, som alle børn og voksne på skolen vil kunne spørge til råds, hvis de vil have hjælp til netop dette værktøj. Mediepatruljen har en blog, hvor alle børn, lærere og forældre altid kan se, hvilke læringsressourcer, der er blevet gennemgået samt hvilke børn, der har været mediepatrulje den dag.

Vurderingskompetence og kritisk sans

Det handler om videndeling. Hvordan forankrer man en ny kultur, hvor ikke kun lærere, men også elever vurderer kvaliteten af digitale læringsressourcer? Eleverne har i dag fri adgang til en masse online læringsressourcer, men ofte mangler de grundlæggende redskaber til at vurdere disse. En stor del af mediepatruljens arbejde består derfor i, at udvikle en form for vurderingskompetence og kritisk sans hos eleverne samtidig med, at de udbreder deres kendskab til et specifikt værktøj.

Elev til elev

Med elever som formidlere i fx en mediepatrulje muliggøres videndeling på tværs af gængse strukturer som klasser, årgange og teams, samtidig giver det mulighed for at trække elevernes egen medievirkelighed og mediekompetencer ind i skolens formelle rammer.

Isabel Mossing og Lisbeth Gade

Skovbrynet skolebibliotek

Skovbrynet skole

værebrovej 156

2880 Bagsværd