Skole og uddannelsesfolk i fælles opråb:
Det haster med at få indført teknologiforståelse
Der er hårdt brug for, at der snart bliver lavet en plan for, at teknologiforståelse bliver en obligatorisk faglighed i folkeskolen og på de videregående uddannelser, lyder det fra skole og uddannelsesfolk.
”Det haster med at få indført digital
teknologiforståelse i uddannelsessystemet som en obligatorisk faglighed i
grundskolen såvel som på gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser”.
Sådan lyder det i et fælles indlæg på
Altinget.dk fra en stribe skole- og uddannelsesfolk.
Afsenderne er blandt andet formand
for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas
Gyldal Petersen og lærernes formand Gordon
Ørskov Madsen.
De peger på, at der netop nu bliver
diskuteret den stærkt omtalte chatbot ChatGPTs konsekvenser for undervisning og eksamen på landets
uddannelsesinstitutioner, og at der er politikere, som foreslår, ”at gå
tilbage til at afvikle skriftlige eksaminer med papir og blyant”.
De står bag
Afsenderne bag indlægget på Altinget er formand KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen, formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen, formand for Danske Gymnasier Henrik Nevers, formand for Danske Professionshøjskoler Camilla Wang og medlem af Danske
Universiteters Rektorkollegium Hanne
Leth Andersen.
Ifølge afsenderne af indlægget er det
dog langt fra nok at ”lave regler og sætte grænser”.
Skolen og de videregående
uddannelser skal "supplere regler
med at lære børn og unge at begå sig i den digitale virkelighed, der
omgiver dem – og lære dem at undgå dens faldgruber”, skriver.
”Teknologiforståelse bør indgå som en faglighed i alle dele
af vores uddannelsessystem, så alle børn og unge – uanset baggrund og
interesser – får grundlæggende kompetencer inden for digital
teknologiforståelse”, skriver videre.
Afsenderne kalder det en stor opgave, som kræver flere penge til både
forskning og efteruddannelse af lærerne, og at skolerne allerede nu får ”inspiration til, hvordan de kan indarbejde digital
teknologiforståelse i undervisningen”.
Udover tid og penge mener afsenderne, at det vil kræve ”politisk
mod, fremsynethed og vilje” at gøre teknologiforståelse
til en bindende faglighed på alle niveauer i uddannelsessystemet inden for
tre til fem år.