Skole og uddannelsesfolk i fælles opråb:
Det haster med at få indført teknologiforståelse

Der er hårdt brug for, at der snart bliver lavet en plan for, at teknologiforståelse bliver en obligatorisk faglighed i folkeskolen og på de videregående uddannelser, lyder det fra skole og uddannelsesfolk.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Det haster med at få indført digital teknologiforståelse i uddannelsessystemet som en obligatorisk faglighed i grundskolen såvel som på gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser”.

Sådan lyder det i et fælles indlæg på Altinget.dk fra en stribe skole- og uddannelsesfolk.

Afsenderne er blandt andet formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen og lærernes formand Gordon Ørskov Madsen.

De peger på, at der netop nu bliver diskuteret den stærkt omtalte chatbot ChatGPTs konsekvenser for undervisning og eksamen på landets uddannelsesinstitutioner, og at der er politikere, som foreslår, ”at gå tilbage til at afvikle skriftlige eksaminer med papir og blyant”.

De står bag

Afsenderne bag indlægget på Altinget er formand KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen, formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen, formand for Danske Gymnasier Henrik Nevers, formand for Danske Professionshøjskoler Camilla Wang og medlem af Danske Universiteters Rektorkollegium Hanne Leth Andersen.

Ifølge afsenderne af indlægget er det dog langt fra nok at ”lave regler og sætte grænser”.

Skolen og de videregående uddannelser skal "supplere regler med at lære børn og unge at begå sig i den digitale virkelighed, der omgiver dem – og lære dem at undgå dens faldgruber”, skriver.

”Teknologiforståelse bør indgå som en faglighed i alle dele af vores uddannelsessystem, så alle børn og unge – uanset baggrund og interesser – får grundlæggende kompetencer inden for digital teknologiforståelse”, skriver videre.

Afsenderne kalder det en stor opgave, som kræver flere penge til både forskning og efteruddannelse af lærerne, og at skolerne allerede nu får ”inspiration til, hvordan de kan indarbejde digital teknologiforståelse i undervisningen”.

Udover tid og penge mener afsenderne, at det vil kræve ”politisk mod, fremsynethed og vilje” at gøre teknologiforståelse til en bindende faglighed på alle niveauer i uddannelsessystemet inden for tre til fem år.