DLF-formand Anders Bondo Christensen er sammen med næstformand Dorte Lange, formand for overenskomstudvalget Gordon Ørskov Madsen, formand for undervisningsudvalget Jeanette Sjøberg, hovedstyrelsesmedlemmerne Anders Liltorp og Charlotte Holm og tre konsulenter til international lærerkongres i Bangkok.

Bondo: Lærere har fået mere international indflydelse

Lærernes organisationer bliver i dag hørt af OECD og Verdensbanken. Det skete ikke for 15 år siden, siger DLF-formand Anders Bondo Christensen. Han giver i disse dage stemme til danske lærere på lærernes verdenskongres i Bangkok.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når der er 35 grader og høj luftfugtighed, så føles mødelokaler med aircondition meget tiltrækkende. Sådan er det i hvert fald for lærernes formand Anders Bondo Christensen her midt i sommerferien. Han er sammen med en delegation på i alt ni repræsentanter fra Danmarks Lærerforening taget til Bangkok for at deltage i Education Internationals seks dages kongres. Og der er god grund til, at Danmarks Lærerforening involverer sig i det internationale samarbejde, fortæller Anders Bondo fra Bangkok.

"EI er lærernes stemme i det internationale samfund. Eksempelvis har vores præsident været i FN og fremlægge lærernes synspunkter. Og det er afgørende, at det ikke er OECD og Verdensbanken, der alene sætter dagsordenen for, hvad der sker, men at vi som er repræsentanter for lærerne også gør det", siger Anders Bondo. "Hvis man går 15 år tilbage, så var vi ikke repræsenteret, nu sidder vi med, når OECD skal formulere deres ideer om skole. Vi bliver konsulteret af Verdensbanken. Og det er bestemt ikke fordi, vi altid er enige i det, som OECD og Verdensbanken laver, men det, at de begynder at tage os med på råd, er afgørende".

OECD: Danske lærere bør bruge mindre af deres tid på undervisning 

 DLF samarbejder tæt med flere lande

Telefonen skratter og Anders Bondos energiske stemme falder ind i mellem ud. Han er på vej i en elevator, for selv om det er en kongres, som foregår i en kæmpe kongressal, så skal der holdes møder med samarbejdslande i de fleste af de pauser, som er.

"Vi holder møder med de lande, som vi har projekter i blandt andre ganda og Kenya. Og vi har også holdt møde med den canadiske lærerforening, som støttede os i 2013", siger Anders Bondo.

Profit på uddannelse udfordrer også i Danmark

Alle børns ret til undervisning, kvalitet i uddannelse, afskaffelse af privatisering og profit på uddannelse er blot nogle af de emner, som er på dagsordenen på kongressen. Anders Bondo mener, at det er emner, som også udfordrer i Danmark.

"En række at de ting, som vi slås med i Danmark er også dem, man slås med i hele verden. Afprofessionaliseringen af lærerne og manglende respekt for lærerne går igen i mange lande i forskellige udformninger. Og så er der en global tendens til privatisering. Der er en stigende tendens til, at man skal tjene penge på uddannelse", siger Anders Bondo og peger på, at der findes afrikanske lande, hvor regeringen ikke har råd til at betale løn til lærerne, og der så står private firmaer klar til at overtage hele uddannelsessystemet.

"Det er selvfølgelig, fordi de skal tjene en hel masse penge på det. Men vi har også privatiseringstendenser i den danske skole. Flere og flere firmaer går ind i skolen. Hvis man tager sprogundervisningen, så vil firmaer som Deutche Bahn gerne byde ind på det. Det samme gælder specialundervisningen, hvor eksempelvis private skoler som Sputnik overtager en vigtig del af specialundervisningen for kommunerne. På den måde er der globale dagsordener, som i den grad også er lokale".

Håb om overenskomstforhandlinger for lærere på Skolen Sputnik 

Danmarks Lærerforenings deltagere får meget input på kongressen. Anders Bondo vil meget gerne give viden videre til lærerne, og deltagerne vil forsøge at samle op på oplevelserne i blogindlæg på folkeskolen.dk.

"Men tiden er meget presset, så vi må se, hvor meget, vi kan nå", siger Anders Bondo.