Det er et hyldestskrift til og af en bestemt udbyder, men der er viden at hente, hvis man vil blive klogere på hvad dagbehandling er for en størrelse. Hvis man husker sin kritiske sans.
Forfatter: Mads-Frederik Juul Damgaard, Mette Carlseng, Mia Marqvard Sørensen, Søs Føhns. Tine Vastring, Lærke Nørregaard Fox Maule og Trine Juul Damgaard.
397,50 kroner
249 sider
Udgiver: Behandlingsskolerne
”Dagbehandling – Sådan” giver et overordnet billede af hvad
dagbehandling kan og hvordan fagpersonerne samarbejder på kryds og tværs med
barnet i centrum. Men den er skrevet og udgivet af en spiller med store
økonomiske interesser i området, så husk den kritiske sans under læsningen.
Annonce:
”Dagbehandling – Sådan” er en bog udgivet af
Behandlingsskolerne, som er en privat udbyder
af specialtilbud til børn og unge med særlige behov, herunder adskillige
dagbehandlingsskoler. Bogen er skrevet i anledning af Behandlingsskolernes
20-års jubilæum og udfolder Behandlingsskolernes værdisæt med udgangspunkt i
skolernes egen praksiserfaring.
Dagbehandlingsskoler er for børn og unge med særlige behov,
som af forskellige årsager ikke kan gå i folkeskole eller specialskole. De følger
almindelige bestemmelser fra folkeskoleloven, herunder hvor mange timer
eleverne skal tilbydes undervisning, hvad de undervises i og at alle eleverne
som udgangspunkt går til eksamen. Der tages dog hensyn til individuelle
forudsætninger og dispensationer. På en behandlingsskole er der flere ansatte
pr barn end i den almene folkeskole og derfor er der større mulighed for at få
hjælp og støtte i undervisningen eller hvis elever har brug for at trække sig.
Derudover er der psykologer tilknyttet skolerne, som til daglig arbejder med
eleverne og elevernes behandlingsplaner.
”Dagbehandling – Sådan” viser og sætter fokus på, de mange
muligheder samt fremgangsmåder der er til nogle af de børn i vores samfund som
har de største udfordringer. Bogens 12 kapitler har forskellige forfattere med
forskellige professioner; psykologer, sygeplejersker, sundhedsplejersker og
lærere. De har alle til fælles, at de arbejder på Behandlingsskolerne, hvilket gør
bogen en smule unuanceret. Den giver ét muligt bud på hvordan dagbehandling kan
gøres på bedste vis.
Justitsminister Peter Hummelgaard har skrevet det fine lille
forord. Herefter kommer kapitler, som handler om Behandlingernes historie,
visioner og om hvordan behandling og undervisning går hånd i hånd, når
behandlingen fungerer. Her præsenterer stifter af behandlingsskolerne sig selv,
hans tanker og hans vej mod at starte skolerne op.
Annonce:
De næste kapitler handler om børnesamtaler og psykologernes
arbejde med unge med ADHD, autisme, angst og psykose. Dernæst er der kapitler
om forældresamarbejde, familiebehandling og udredning. De sidste kapitler
handler om metoder og skolernes behandlingscenter, herunder tankegange,
redskaber, skolevægring, ”dem vi andre ikke kan nå” og pelsterapi.
Hvis jeg skal anbefale denne bog, er det under forudsætning af at man læser den med et kritisk blik
Bogen er enormt flot og detaljeret illustreret af Jimmy
Edvardsen. Hans illustrationer virker meningsskabende og supplerer teksten fint,
de giver en fornemmelse af hvilke følelser der nogle gange er spil på en
behandlingsskole. Derudover har bogen en del cases og modeller, som
konkretiserer teorien og metoderne.
Denne bog er til hvis man er ny og – eller nysgerrig på
området. Den er meget fyldestgørende og beskriver hvad dagbehandling er, kan og
skal og hvordan det gøres på allerbedste vis. Der bruges ofte fagtermer som
tilhører dagbehandlings- og skoleregiet, som kan være en smule forvirrende,
hvis man ikke kender dem i forvejen.
Det er vigtigt at have in mente, at bogen er skrevet som en
hyldest til en konkret virksomhed. Der er en forretning som gerne vil have børn
og unge til at vælge lige netop ”Behandlingsskolerne” og derfor mangler den som
tidligere nævnt nuancer og et kritisk syn. Så hvis jeg skal anbefale denne bog, er det under forudsætning af at man læser den med et kritisk blik, da der findes andre dagbehandlingsskoler
som måske benytter mange af de samme fremgangsmåder, men som også vil være
uenige i nogle af de ting der skrives.
Annonce:
Ikke desto mindre giver bogen overordnet et rigtig godt
indblik i, hvad dagbehandling vil sige. Der er nogle fine cases og nogle rigtig
gode metoder at hente i denne bog. Bogen anerkender udfordringerne ved at
arbejde med sårbare børn og unge, der lægges ikke skjul på hvor svært og
komplekst de kan have det herunder hvor kompliceret hverdagen til tider kan
være for personalet.