Anmeldelse
Hjerte og intellekt i undervisningen af børn og unge med handicap
Mennesket bag handicappet
Bogen minder én om, hvorfor vi skal se selve barnet og ikke gøre dette til et handicap eller diagnose.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som læser kan jeg sagtens føle glæde, begejstring, nysgerrighed, irritation eller ligefrem provokation i mødet med litteratur. Dog kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst er blevet rørt og ligefrem har måttet knibe en tåre under læsning af det, der ved første hastige bladren igennem fremstod som en fagbog. Efter flere gennemlæsninger må jeg konkludere, at bogen ”Hjerte og intellekt i undervisningen af børn og unge med handicap” er meget mere end det.
Fakta:
Titel: Hjerte og intellekt i undervisningen af børn og unge med handicap
Forfatter: Luciano Rondanini
ISBN: 9788771292053
Pris: 225
Sider: 176
Serie: Pædagogik til tiden
Forlag: Forlaget Klim
Gennem de sidste 30 år har den offentlige skole i Italien inkluderet børn med handicap i de almindelige skoleklasser og børnehavegrupper, hvilket er forfatterens afsæt og erfaringsgrundlag med inklusion som bogens hovedtema. Og her ophører ligheden med andre bøger om samme tema også. Forfatteren beskæftiger sig først og fremmest med mennesket bag handicappet eller diagnosen og dette menneskes værdifulde bidrag til for eksempel klassefællesskabet eller samfundet. Her underbygger forfatteren sine anvisninger og erfaringer ved at inddrage egne og andres erindringer, citater fra fag- og skønlitteraturen og historier, hvor mennesket med handicappet fortæller.
Som læser måtte jeg holde tungen lige i munden – og læse flere gange. De mange citater bevirkede, at jeg på den ene side tabte tråden undervejs og måtte genlæse mange passager for at opnå læseforståelse. På den anden side er bogen så velskrevet og poetisk, at den var svær at lægge fra sig. Og måske har jeg stadig en læsning og flere nuancer til gode?
Når jeg kan anbefale bogen til lærere, pædagoger, studerende og andre, der arbejder med inklusion, er det ikke kun, fordi den bygger på og bidrager med spændende inklusionserfaringer: Det er også, fordi bogen minder os om, hvor værdifuldt det er, og hvilken udvikling det kan skabe, hvis vi får øje på selve mennesket bag handicappet - eller diagnosen!