Spil endnu smartere

Spil smart-portalen har fået en sektion for indskolingen. Den er fremragende. Ikke mindst fordi der er taget højde for virkeligheden ude på skolerne og lavet forløb, så læreren, der ikke er uddannet musiklærer også kan undervise i faget.

Spil Smart - 2024-version

Priser kan ses på: spil-smart.dk/priser-og-rabatter/

Udgiver: Stepnote Publishing

Tilbage i 2020 så portalen med det skønne navn Spil Smart dagens lys. Den gang indeholdt den materiale til den obligatoriske musikundervisning på mellemtrinnet og til valgfaget i udskolingen. Som tiden er gået, er portalen blevet udvidet så den nu også indeholder materiale til indskolingen. Det er primært denne del, der anmeldelses her.

I indskolingsdelen finder man inspiration til sin årsplan, med udgangspunkt i portalens indhold. Samlet set indeholder portalen forløb med dans, rytmik, sang og bevægelse, forløb med hørelære, solfasprog og lydformning, forløb med melodispil og med lette sammenspilsarrangementer for begyndere. Der er også instrumentlære og musikhistorie og musikforståelse.

Til alle disse forløb er der lærervejledninger, og til for eksempel forløbet med dans er der videoinstruktioner, så læreren nemt kan se hvad man skal. Generelt forkæles man med videoer, øvetracks til sange og andet godt. Til de forskellige satser kan man åbne PDF-filer hvor man finder melodilinjer, arrangementer og alt hvad man skal bruge. Det er overskueligt og nemt at finde rundt i for en uddannet musiklærer.

Men hvad så hvis man er en af de, efterhånden mange, lærere der ikke er uddannede musiklærere men som underviser i musik? Frygt ej! De gode folk bag Spil Smart har også tænkt på jer: Der er et helt afsnit der hedder 'Til ikkemusiklærere'. I dette afsnit er der aktiviteter forklaret med tekst og video, og der er de lydfiler mn skal bruge, hvis man ikke selv kan spille. På denne måde er der altså også musikundervisning til de klasser hvis lærer ikke er musiklærer. Det er decideret dejligt at der er lagt et arbejde i at inspirere denne gruppe af lærere også. Tak, siger jeg bare.

Foruden sang, spil og hørelære (tak igen), er der også musikhistorie til de yngste elever. Disse forløb ligger under det fælles navn 'Musik fra tre verdensdele' og tager udgangspunkt i musik som man mener eleverne ikke kender i forvejen. Her arbejdes der med blandt andet at lytte efter instrumenter og stemninger. Der er igen et væld af materiale med videoer, lydfiler også videre, man kan bruge.

Generelt er alle de nye forløb, såvel som de gamle, sat overskueligt op. Der er en oversigt over hvad der arbejdes med, hvad der skal laves og hvor mange lektioner det cirka tager at gennemføre forløbene. Der er med andre ord et godt fundament for at planlægge sin undervisning.

Som noget nyt har portalen lavet en sangbank. Sangbanken er under stadig udvikling, og der kommer hele tiden nye ting til. I den nuværende sangbank finder man klassikere som 'Bro Bro Brille' og 'Dejlig er jorden' og der er også blevet plads til min egen favorit-fjollesang: 'Der sad to katte på et bord' og til den smukke gamle 'Jeg kan se på dine øjne'. Alle sange er indspillet med tekst og musik, og med musikken alene så man selv kan synge med. Det letter arbejdet for de lærere der ikke kan spille og dermed højner det muligheden for at flere elever får udvidet deres repertoire. Det gør den sangglade musiklærer glad.

Skal man købe sig en licens til Spil Smart? Ja, det synes jeg helt klart man skal. Den er som sagt stillet overskueligt op, og dens indhold dækker hele faget. Her er noget at tage fat på for den gamle garvede lærer, der måske skal have nye ideer, der er noget til den nyuddannede lærer, der har brug for at styrke sit fundament som musiklærer og så er der delen til 'ikkemusiklæreren'. Denne del kan godt tåle at fremhæves igen, for det betyder at de elever, hvis musiklærer ikke er musiklærer, kan få så meget mere end stopdans, garageband og 'spil din yndlingssang' med sig fra musiktimerne. Ja … det er en grov generalisering, men jeg tror, og håber, at alle ved hvad jeg mener.