Anmeldelse
Slöjda för livet
Sløjd som dannelse
Fremragende svensk bog om sløjd, og hvorfor det er vigtigt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Man kan ikke sige: Nu er denne fantastiske bog endelig kommet! Den er faktisk udkommet første gang i 2008 og er allerede fjerde oplag. Men det viser, at bogen faktisk er fantastisk, ellers ville den ikke udkomme i så mange oplag så hurtigt.
Fakta:
Titel: Slöjda för livet
Pris: 148
Sider: 214
Forlag: Lärarförlaget
Bogen beskriver den pædagogiske sløjd – skolesløjden – som den ser ud fra forskellige vinkler. Forfatterne i bogen er dels de forskere, der har været med i det store svenske forskningsprogram ”Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker”, dels andre med virkelig specialviden på området.
I bogens forord diskuterer redaktørerne sløjdens betydning i skolen og lægger vægt på, at man i Sverige de sidste mange år har haft hovedvægten for sløjden liggende på det alment dannende. Det er for at skabe mennesker, der kan begå sig i det moderne samfund – også set fremadrettet – at man i den svenske folkeskole skal lære at beherske ”slöjdprocessen”.
Bogen har 16 kapitler. Af disse kan i flæng nævnes: "Slöjden såsom medel att uppfostra människor", "Slöjd för flickor och slöjd for gossar", "Formsinnets fostran", "Slöjdcirkus – et tält för lärande", "Informationsteknik – ett redskap i slöjden", "Intuitionens roll i estetiske lärprocessor", "Kommunikationen i skolans slöjdpraktik", "Sådan lärare, sådant lärande", "Kreativitet eller problemlösning – vad bedömer vi i slöjden?" I hvert eneste af bogens kapitler er der en eller to forfattere, der beskriver netop deres specielle interesseområde. Det gøres på en sådan måde, at man efter at have læst et kapitel har fået rykket på noget i sin egen fagopfattelse, og der er blevet skabt undren, der skaber en lyst til selv at afprøve tingene og finde ud af, om det, der er beskrevet, er noget, man kan have glæde af i sin didaktiske tænkning omkring sit eget arbejdsområde håndværk og design i den danske folkeskole.
Der er rigelig af interessante områder at fordybe sig i. God fornøjelse!