Debat
Ligestilling i historie - ? Webinar på eTwinning
Hvad sker der med historieundervisningen, hvis man arbejder ud fra en præmis om, at kvinders og mænds erfaringer er lige vigtige, når eleverne lærer om et emne ? Hør svaret fra den britiske historielærer Susanna Boyd på webinar 28. oktober på den europæiske platform eTwinning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Susanna Boyd stiller spørgsmålene; Hvad sker der, hvis vi fortsætter med at ignorere kvinders historie? Hvordan undgår vi at forstærke forestillingen om at kvinders erfaringer og synspunkter ikke har betydning og ikke er værd at lytte til?
Hvad betyder den manglende viden om kvinders historie? På det sidste spørgsmål svarer hun, at man risikerer, at man laver fejlagtige og overfladiske antagelser om kvinder og deres betydning.
Susanna Boyd, som underviser i det der svarer til udskoling og gymnasie, har i stedet skabt en inkluderende undervisning - som på sin vis ‘disrupter’ narrativet omkring den traditionelle historieundervisning.
På onsdag 28/10 vil Susanna Boyd fortælle om sine overvejelser og undervisningsmetode på eTwinning-platformen. Lærere fra hele Europa kan være med -så længe, der er plads! Registreringen foregår 30 minutter før start, dvs fra kl. 17.30 på dagen. Det kræver, at man er registreret på eTwinning for at kunne tilmelde sig.
eTwinning er en gratis EU-baseret platform for lærere, pædagoger og andet pædagogisk personale på skoler og institutioner. Her kan man møde og danne netværk og udveksling med lærere (også i samfundsfag og historie) og pædagoger fra over 40 forskellige lande. Det giver mulighed for at lave samarbejdsprojekter med sine elever.
eTwinning er uden kommercielle interesser og samtidigt GDPR-sikkert for brugerne.