Med Gangvagt Style satte lærerne på Løsning Skole fokus på lærernes vigtige opgaver på en humoristisk mådeScreenshot fra Youtube
Lærerne bag lockout-hittet Gangvagt Style: ”Vi blev genkendt på gaden”
Med en halv million visninger blev 'Gangvagt Style' et sandt hit i foråret 2013. Læreren bag protestsangen er i dag afdelingsleder. Men han er stadig så stolt af at være lærer, at han præsenterer sig som det og ikke leder, når han møder nye mennesker.
Hittet ’Gangnam Style’ med de tilhørende karakteristiske dansemoves af den koreanske musiker PSY var netop
blevet udgivet, og den blæste ud af alle højttalere i februar 2013.
Annonce:
Det var lige på det tidspunkt, at
Kommunernes Landsforening varslede lockout af lærerne, og forvirringen var
total for mange lærere.
Ikke mindst for Søren Sønderskov, der på det tidspunkt
var lærer på Løsning Skole i Østjylland.
Til et medlemsseminar i Danmarks
Lærerforening blev lærerne orienteret om,
hvad der foregik. Her blev de samtidig opfordret til at bidrage med at tale lærerfaget op, så de kunne være
med til at afværge lockouten.
Hvor er de nu?
Folkeskolen har været i gemmerne og fundet lærere, der for ti år siden var særligt aktive under lockouten eller fandt på kreative og sjove måder at lave protester på. Vi spørger dem, hvad de lærte dengang, og hvor de er i dag.
- Læs om René Aistrup, der inviterede sig selv på kaffe med Michael Ziegler. I dag er han skoleleder. Han ser tilbage på lovindgrebet som en svær tid, der dog spillede en rolle i rejsen mod at blive leder.
- Læs om Michael Jensen, der arrangerede 'lockout-løb', men selv endte med at stoppe i folkeskolen kort efter Lov 409’s indtog. I dag er han vendt tilbage.
- Læs om Susie Klaustrup, der byggede en tre meter høj dukkeversion af Michael Ziegler, som hun havde med sig til de mange aktioner.
- Læs om Tove Jensen, der som tjenestemand stadig skulle gå på arbejde. Alligevel brugte hun eftermiddagene på gaden - iført sit hjemmelavede Bondo-merchandise.
Og det måtte gerne være kreativt, lød
opfordringen. Den opgave gik Søren Sønderskov og kollegerne Ole Martinussen og Morten Præstbro til med ildhu.
Annonce:
De ville lave en sang
eller en video, der udstrålede stolthed og glæde ved lærerfaget:
”På det tidspunkt var der meget
snak om, at lærerne vist havde det lidt for godt og hyggeligt. Vi ville have
den der lærer-stolthed frem. Og at vi faktisk går rigtig meget op i vores arbejde, og at det her ikke handler om at få tidligt fri og have meget ferie”, fortæller Søren Sønderskov.
Se de tre læreres kendte musikvideo 'Gangvangt Style'
Fokus på lærernes mange opgaver
Annonce:
De tre lærere blev enige om at lave
en parodi på Gangnam Style, som skulle skille sig ud og samtidig sætte fokus på
lærernes mange opgaver.
Søren Sønderskov spillede trommer i sin fritid og var
meget musikinteresseret, så han tog opgaven med at skrive selve teksten.
Danske lærere er den dygtigste, mest tålmodige og omstillingsparate faggruppe overhovedet. Sådan ser jeg det.
Søren Sønderskov
Starten på første vers lød:
”Tænker I på, når jeres børn de
går i skole, så skal de lære andet end at sidde på stole, for godt nok, så er
der mange fag de skal kunne mestre i den danske folkeskole. Der er bare det, at
børn de ikke er maskiner, der skal mere til end røv til stol i alle timer”.
Annonce:
Hele lærergruppen på skolen blev inviteret
til at være med i musikvideoen, der tog to fredage eftermiddage efter arbejdstid at lave.
Da lærerne lagde musikvideoen på
Youtube, var det med den sarkastiske tekst:
Lockout - 10 år efter
Den 1. april er det nøjagtig 10 år siden, at de offentlige arbejdsgivere lockoutede alle overenskomstansatte lærere i folkeskolen, på de frie skoler, i voksenundervisning mv. Reelt trådte lockouten dog først i kraft 2. april, da 1. april var anden påskedag.
KL og de statslige arbejdsgivere ønskede et opgør med arbejdstidsreglerne i lærernes overenskomster.
Efter fire uger greb regeringen ind, og lørdag den 26. april vedtog et bredt flertal på Christiansborg Lov 409, der i det store og hele fulgte arbejdsgivernes ønsker. Ifølge Lov 409 talte arbejdstiden, fra læreren mødte på skolen, til man tog hjem igen.
April 2013 huskes af mange som en svær tid, men også som en tid med aktivisme, kreative demonstrationer og stærkt fællesskab.
”KL er lykkes med at mistænkeliggøre os som lærere - derfor
vil vi understrege, at filmen naturligvis er lavet i fritiden”.
Kom på medieturné
Annonce:
Allerede samme aften havde videoen
fået over 1.000 afspilninger. Næste dag ringede både TV2 Nyhederne og DR’s Aftenshowet for at tale med de kreative lærere bag videoen.
”Jeg husker den tid, som at vi konstant
rendte rundt til forskellige interviews. Vi skulle også forbi DLF’s sekretariat
og medietrænes".
"Den tid var helt fantastisk. Videoen var jo sjov, men den
havde en alvorlig undertone, og det var det, vi gerne ville have frem. Alle
journalisterne forstod budskabet og var virkelig søde ved os”, siger Søren
Sønderskov.
I løbet af februar, marts og april
havde videoen en halv million afspilninger og over 3.000 likes – bare på Youtube.
”Folk var ellevilde. Vi ramte nok en nerve. Mange lærere var simpelthen så trætte af at blive talt ned til,
og det her kombinerede vi en sjov parodi-sang med en egentlig protestsang. Vi var
aldeles stolte”, fortæller Søren Sønderskov.
Han understreger, at tilblivelsen af
både sang og video var en stor holdindsats.
”Opbakningen var enorm på skolen,
og stort set alle lærere og børnehaveklasseledere endte med at være med, og
stemningen var fuldstændig fantastisk. Hold nu op, hvor vi havde det sjovt”.
Søren Sønderskov fortæller, at
lærerne begyndte nærmest at blive berømte.
”Det var jo helt vildt, folk
begyndte at kunne kende os på gaden. Da vi var til den der store demonstration
på Christiansborg, var der også folk, der sagde: ’Se, at det ikke dem med
Gangvagt Style?’ Og de spillede den også fra scenen”.
Ville nedbryde fordomme
Selvom Gangvagt Style var baseret
på gejst og glæde, fyldte de negative fordomme om lærere meget for Søren
Sønderskov.
Han oplevede dem alle steder, også i omklædningsrummet til
klubfodbold.
”Folk stod og jokede med, at
lærere jo bare slappede af og underviste lidt. Og så sagde de: ’Nej
selvfølgelig ikke dig, men de andre!’”
”Jeg blev ret vred og sagde: ”Hvem
er det, du kender, som er på den måde? Hvor kommer den fortælling fra? Langt de fleste er jo som mig! Engageret og vil skabe de allerbedste
resultater for eleverne. Vis mig lige en lærer, der ikke vil det”.
I dag er Søren Sønderskov afdelingsleder
på Mølholm Skole i Vejle, og han møder ofte fordommen om, at lærerne "har det
lidt for godt".
Den fortælling prøver han at lave om på.
”For mig handler det om at være
tydelig omkring glæden ved at arbejde i skolen. Derfor gør jeg meget ud af at
komme rundt og sige hej til eleverne, og jeg prøver at anerkende lærerne for
deres indsats, hvor gang jeg kan komme til det. Det er så vigtigt at huske på
den megavigtige opgave, vi løfter i folkeskolen”.
Når folk uden for skoleverdenen
spørger Søren Sønderskov, hvad han laver, siger han også stadig, at han er
lærer, ikke afdelingsleder.
”Både fordi folk ikke lige ved,
hvad en afdelingsleder laver, men også fordi jeg er ret stolt af at være lærer.
Det er virkelig hjerteblod for mig at være lærer i den danske folkeskole. Vi
gør en kæmpe forskel for eleverne, og danske lærere er den dygtigste, mest
tålmodige og omstillingsparate faggruppe overhovedet. Sådan ser jeg det”.