Debat
Undervisning om det moderne Grønland og globalisering
Gratis adgang til undervisningsmateriale som kombinerer emnerne Grønland og globalisering gennem en fortælling om den grønlandske musikhistorie.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I år udgav Institut for Menneskerettigheder rapporten ”Ligebehandling af grønlændere i Danmark”. Rapporten konkluderede, at grønlændere i Danmark oplever diskrimination tilsvarende hvad andre indvandrere fra f.eks. Mellemøsten oplever, til trods for at grønlændere automatisk er danske statsborgere. Derfor anbefaler rapporten bl.a. ”at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling præciserer læringsmål vedrørende rigsfællesskabet, fx viden om nutidige forhold i Grønland, i relevante vejledninger og læseplaner for folkeskolens fag. Det gælder særligt i fagene dansk, historie og samfundsfag.” (s. 140).
Men hvorfor vente?
Uden selv at være folkeskolelærer (men til gengæld lallende grønlandsentusiast) kunne jeg forestille mig, at der er mange andre emner der umiddelbart forekommer mere presserende i undervisningsplanen end det moderne Grønland. Derfor har jeg udviklet materialet ”Musikken i Grønland og Grønland i Musikken – Om sted og globalisering i musik fra Grønland”, på baggrund af min egen forskning i grønlandsk populærmusik og globalisering. Materialet fortæller historien om Grønlands udvikling fra fangersamfund til moderne bysamfund med udgangspunkt i den grønlandske musikhistorie. Desuden bliver selve konceptet globalisering illustreret og taget under behandling (og helt ærligt… Vi hører det hele tiden brugt, men selv forskerne er uenige om, hvad de rent faktisk taler om, når de bruger begrebet.)
Materialet er frit tilgængeligt på www.greenlandicpopularmusic.com sammen med en masse andre skriverier om grønlandsk musik. Det er mit håb, at materialet vil kunne bruges, enten videreformidlet af en lærer eller direkte til de ældre klasser, ligesom jeg selv gæsteunderviser om emnet fra 6. klasse og opefter, således at det moderne Grønland kan blive en levende virkelighed for danske børn og unge, og samtidig bevisliggøre dem om Danmarks rolle i de spektakulære historier om Grønland.