Debat
Debat: Jeg kan ikke vente længere på mine egne og andre børns vegne
Vil man i fremtiden bevare en fælles folkeskole på tværs af sociale, økonomiske og kulturelle skel? Eller vil man satse på en fremtid med flere forskellige slags skoler, som besættes af ressourcestærke familier, og dermed efterlade folkeskolen til de ressourcesvage?
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Det må være det vigtigste folkespørgsmål i dette årti. Hvad
skal der ske med vores folkeskole?
Mattias Tesfaye har givetvis svaret - ligesom
de øvrige politikere har haft siden Pisa-chokket, folke- og inklusionsreformen.
Jeg er folkeskolelærer og kan på mine egne og andre børns vegne ikke vente
længere på det svar. Trivslen er i frit fald, og det er ikke på bekostning af en
tårnhøj faglighed, og som forælder tør jeg ikke gamble med en fremtid, hvor vi
risikerer at skulle søge tabt arbejdsfortjeneste, fordi vores børn mistrives i
så voldsom grad.
Ved siden af mit arbejde i en lokal folkeskole er jeg en
del af en initiativgruppe, som er ved at åbne en ny friskole. Det har altid
naget mig, at der ikke fandtes reel konkurrence til folkeskolen.
For
konkurrence er godt. Konkurrencer presser os alle sammen til at bliver bedre og
skarpere på det, som er vores kerneydelse. Konkurrence tvinger os til at kigge
ind ad ”Hvem er vi? Hvad vil vi? Og hvordan gør vi?”
De spørgsmål er for langt
de fleste folkeskoler en selvfølge. ”Vi gør som politikkerne siger - for vi har
jo ikke friheden til andet”, og så buldrer hverdagen ellers derudad.
Folkeskolerne mangler friheden til at male deres egne veje, hvis de skal have
muligheden for at konkurrere mod de private grundskoler som skyder op rundt om
i landet. Omvendt skal der bedre og mere økonomisk støtte til familier som
ønsker børn på en fri grundskole - og tak til Søren Pape for at trække i
arbejdstøjet med netop sådan et politisk udspil.
I mit netværk for kommende nye friskoler sidder jeg med 14
andre initiativgrupper rundt i om i landet. Fælles for os alle er, at vi er
forældre og fagpersoner som ønsker en skole med et stærkt værdigrundlag og som
tør rykke grænserne for, hvad en god skole kan være, indenfor de rammer som
børnene giver os. Og ikke som staten og politikkerne giver os.
For en god
ordens skyld fortæller Andreas Rasch-Christensen, forskningsleder ved Via i
Århus, at der da heller ikke er noget der peger på, at forældre der vælger en
fri grundskole handler om manglende solidarisk opbakning til folkeskolen, eller
at man ikke ønsker at ens børn skal omgås andre med forskellige baggrunde.
Kigger
man på statistikken gik 81 procent af danske skolebørn på en folkeskole i slutningen
af 00’erne, mens det i skoleåret 2021/2022 ligger på 75 procent (kilde: Børne- og
undervisningsministeriet)
Derfor skal den store fælles fortælling om den samlede
folkeskole genrejses med frihed som våben.
Så kære Mattias Tesfaye: Giv os Grundvigs
folkeånd, tilliden, gnisten og mulighederne tilbage. Lad os ikke lave god skole
for statens skyld - men for vores børns skyld.