70 procent af lærerne i folkeskolen har en fireårig læreruddannelse bag sig - mod 59 procent i de frie grundskoler. Men andelen af lærere, der ikke er uddannede, stiger støt.LumiNola
Her er tallene: Så stor en del af folkeskolelærerne har ingen læreruddannelse
Antallet af ikke-læreruddannede i folkeskolen stiger, men der er mange flere ikke-læreruddannede på fri- og privatskoler end i folkeskolerne, viser en ny Eva-rapport.
Der er blevet færre uddannede lærere i den danske
arbejdsstyrke siden 2012 – der er simpelthen flere lærere, der er gået på
pension, end der er blevet udklækket fra professionshøjskolerne.
Annonce:
Fra 2012 til
2021 er der blevet ca. 3600 færre lærere med den ordinære læreruddannelse bag
sig på det danske arbejdsmarked, og selvom antallet af meritlærere er steget
fra ca. 5500 til 7000 i den samme periode, er det samlede antal lærere altså
faldet.
Det er først og fremmest gået ud over folkeskolen. Tæller man
samtlige ’hoveder’, altså personer, der underviser i folkeskolen, er andelen
uden en læreruddannelse bag sig steget fra 14 procent i 2012 til 24 procent i
2021. Tallene dækker dog over, at der er langt flere ikke-læreruddannede lærere øst for Storebælt end i Jylland og på Fyn.
Rigtig mange af de ikke-læreruddannede har dog kun få timer i skolen, og
Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) har derfor i en ny rapport omregnet til
fuldtidsstillinger. Og så lander man på, at andelen af ikke-læreruddannede svarer
til 14 procent af lærerne i folkeskolen når der er taget højde for, at nogen
arbejder fuldtid, mens andre arbejder deltid.
Kunne man forestille sig, at fordi det jo er uddannede
lærere, der har funktioner som fx matematikvejleder bruger tid på
teamsamarbejde og klasselæreropgaver, så bruger de ikke-uddannede en større del
af deres arbejdstid på at stå med en klasse som vikar – sådan at andelen af
undervisningstimer, der varetages af en ikkeuddannet, bliver noget højere end
de 14 procent?
Annonce:
”Ja, det kan du sige. Det kan vi ikke udelukke”, konstaterer
chefkonsulent i Eva Chantal Maria Pohl Nielsen, der står bag rapporten.
”Men
det ved vi mere om, når vi er færdige med at analysere den kvalitative del af
undersøgelsen, hvor vi bl.a. har talt med skoleledere om, hvilke funktioner de
tildeler lærere med forskellige uddannelsesbaggrunde”, fortæller hun.
Otte ud af ti bliver
I undersøgelsen fremhæver evalueringsinstituttet, at otte ud
af ti ordinært læreruddannede, der arbejdede i folkeskolen i 2015, stadig gjorde det i 2021. 3 procent havde skiftet til et job på en
fri- eller privatskole, 2 procent til en specialskole, 2 procent til en
ungdoms- eller efterskole og 4 procent er skiftet til anden undervisning.
Annonce:
Kun 6
procent havde forladt branchen til fordel for job, som ikke umiddelbart har med
undervisning at gøre.
”Man kunne godt have haft den hypotese, at folkeskolelærerne
i højere grad søgte mod fri- og privatskoler”, siger Chantal Pohl Nielsen.
Hver fjerde på friskoler er ikke-uddannet
For hende har det i det hele taget været spædende at dykke ned i forskellene mellem den almene folkeskole og de frie grundskoler.
Annonce:
”Det er jo ikke mindst interessant, fordi en stigende del af
eleverne går på fri- og privatskoler. Og selvom de i sagens natur er meget
forskellige, er det interessant at se, hvordan de løser behovet for lærere. Hver
fjerde af lærerne på fri- og privatskoler har hverken en ordinær
læreruddannelse eller en meritlæreruddannelse, men underviser på baggrund af en
erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse”, fortæller hun.
Når man tæller ’hoveder’, er 70 procent af lærerne i den
almene folkeskole uddannet på den ordinære fireårige læreruddannelse, men det
kun gælder 59 procent på de frie grundskoler.
I henhold til folkeskoleloven skal man som udgangspunkt have
en læreruddannelse for at undervise i folkeskolen – kun i særlige tilfælde kan
man som skoleleder fravige det krav, hvis man ikke kan skaffe en uddannet
lærer. Præcis hvad der skal til, for at en skoleleder ansætter en
ikkelæreruddannet, er også noget af det, Eva vil dykke ned i de kvalitative
interview.
Fri- og privatskolerne er ikke underlagt samme uddannelseskrav,
og Chantal Pohl Nielsen hæfter sig ved, at så mange friskolelærere ikke har en læreruddannelse. I stedet har mange af dem dog en
anden uddannelse bag sig.
Annonce:
Meritlærere ligner andre lærere
Regeringen har givet udtryk for et ønske om, at flere skal
tage meritlæreruddannelsen, så der kommer en mere bred sammensætning af
lærerkorpset, og evalueringsinstituttet har derfor også kigget på, hvilke
baggrunde meritlærerne kommer med.
”De kommer i høj grad enten fra pædagogiske eller
humanistiske fag. Så der skal man nok gøre noget aktivt for at tiltrække flere
med en erhvervsuddannelse eller en naturfaglig baggrund, hvis det er den vej,
man ønsker at gå”, siger Chantal Pohl Nielsen.
Eftersom meritlærerne har en anden uddannelse bag sig, kunne
man også forestille sig, at de havde større tendens til at forlade folkeskolen
end lærere med den fireårige uddannelse bag sig.
Og der er da også en lidt
større del af meritlærerne, der har søgt væk mellem 2015 og 2021. Men også
blandt meritlærerne er det færre end hver tiende, der er skiftet til et job helt
væk fra undervisningsområdet, viser rapporten.