Frihedsforsøg
Sebastian Bjerril
Vi når det samme på kortere tid
”Det smitter af på børnene, at de kan mærke, at vi nu brænder mere for de ting, vi laver”.
Sådan lyder fra dansklærer i udskolingen på Kildebjergskolen i Holbæk Kommune Lene Jørgensen. For efter lærerne med frihedsforsøget har fået meget mere frihed til at indrette undervisningen, som de mener, at det giver mest mening, er hendes og kollegernes arbejdsglæde steget, oplever hun.
Lene Jørgensen er især glad for den ugentlige temadag, som skolen har indført under forsøget.
"Det giver rigtigt gode muligheder for, at vi kan tage på ture. Det får eleverne rigtigt meget ud af, og jeg synes også, at det er meget federe som underviser".
Har I haft problemer med at nå igennem alt det faglige stof, når I har fået kortere skoledage og har en ugentlig temadag?
”Det har altid været en udfordring, men den er ikke blevet større under forsøget. Vi kommer meget mere ud nu, og når man ser og mærker tingene i virkeligheden, så husker eleverne det bedre. Så jeg sparer tid, når vi skal repetere”, siger hun.
Lene Jørgensen fortæller, at hun også kan mærke, at mange af eleverne er vokset af, at skolen er begyndt at give dem mere indflydelse.
”De tør stille sig meget mere op og er blevet mindre bange for at fremlægge, og nogle af dem har jo både talt med politikere og journalister. Plus de får også nogle forbilleder blandt hinanden, når de ser andre, der tør stille sig frem”.