Det er blevet meget sjovere at gå i skole, efter vores skole kom med i frihedsforsøget, mener Mejse (tv.) og Clara, som kalder det "nederen", at forsøget nu er gået ind i sit sidste år.Foto: Sebastian Bjerril
”Det kan lyde helt urealistisk, men vi har fået alt, hvad vi har peget på”
Ærgrelsen over, at frihedsforsøget lukker fylder stadig på Kildebjergskolen, der nu på fjerde skoleår laver skoler under ekstraordinært frie rammer. Men det afholder ikke skolen fra at sætte nye initiativer i gang.
”Vi har været igennem tre år, og
nu har vi ét tilbage”.
Annonce:
Skoleleder Mette Arnth Vadsager står
i Overhusets aula på Kildebjergskolen i stationsbyen Mørkøv i Nordvestsjælland
foran alle skolens 6.-9.-klasser. Det er onsdag, som er blevet skolens ugentlige
temadag, som lærerne fleksibelt bruger efter eget ønske.
I dag har Mette Arnth Vadsager og
lærerne sat frihedsforsøget på dagsordenen for skolens store
klasser. For Kildebjergskolen ligger i Holbæk Kommune, hvor skolerne ligesom i Esbjerg
Kommune siden 2021 har deltaget i frihedsforsøget.
”Vi har sammen med jer lavet en
masse ting. Men vi har brug for at høre, om vi har fået det hele med, og om der
er noget, vi kan gøre endnu bedre”, meddeler hun forsamlingen af elever.
Det er vigtigt, at dagen ligger
tidligt på skoleåret, så der rent faktisk er tid til at arbejde med elevernes ideer.
Med en projekter viser Mette Arnth Vadsager en lang liste af tiltag, som
skolen foreløbig har sat i gang under forsøgets foreløbige tre år.
Annonce:
Kortere skoledag.
Senere mødetider mandag og
fredag.
De ugentlige temadage.
Fleksibel skolestart.
Annonce:
Juniortræner-valgfag.
Venskabsklasse.
Og meget andet.
Selvom i dag handler om at være
begejstret over endnu et skoleår, hvor ambitionen er at få mest mulig ud af friheden,
lægger Mette Arnth Vadsager og lærer Lene Klaner Jørgensen, som står for
rammesætningen af dagen, ikke skjul på, hvor meget de ærgrer sig over, at friheden bliver indskrænket fra næste skoleår.
Hele skolen har det seneste år
været særdeles aktiv i forsøget på at gøre politikerne opmærksom på begejstringen.
Og indsatsen har på nogle punkter båret frugt, påpeger Mette Arnth Vadsager.
For i den nye landsdækkende skoleaftale fra foråret er der ”elementer, hvor der nærmest står
Kildebjergskolen med småt”.
”Det ved jeg, for det har ordførerne
fortalt mig”, fortæller Mette Arnth Vadsager.
Opgave: Kom med 3 ønsker til en
bedre skole
Annonce:
Elevenernes opgave er i dag klassevis
at komme med tre ønsker til nye tiltag, der kan gøre skolen til et endnu bedre sted
at være. Eller som lærer Lene Jørgensen energisk formulerer det:
”Vær med til at gøre det sidste
år til det bedste år, så vi kan gøre skolen til ikke bare at være Danmarks
bedste skole - men verdens bedste skole”.
De to slutter morgenens oplæg med
at affyre to konfettirør. Der skal ikke herske tvivl om, at skolen virkelig
tager elevernes ønsker seriøst.
Spørger man Clara fra 8.g og
Mejse fra 8.f, er de da heller ikke i tvivl om, at der bliver lyttet meget til deres
og de andre elevers stemmer.
”Det kan lyde helt urealistisk,
men vi har fået, alt hvad vi har peget på”, siger Mejse.
Elevrådet har fået en helt ny
betydning
De to sidder begge i elevrådet
og er også elevrepræsentanterne i skolebestyrelsen. Her har de oplevet, at især
elevrådsmøderne har fået en helt ny betydning.
”Før i tiden kunne vi bruge
elevrådet til at pege på, at der var brug for nogle nye fodbolde. Nu kan vi faktisk
ændre ting, der betyder noget. Vi har ønsket os kortere skoledage, senere mødetider,
en række ting til skolegården, en ny ungdomsklub. Og vi har fået det hele”, fortæller
Mejse.
De ærgrer sig begge over, at frihedsforsøget
slutter om et år.
”Det er nederen. Man kan slet
ikke forestille sig at gå tilbage til, som det var før. Jeg gik lige så lang
tid i skolen, da jeg var 10 år, som jeg gør nu i 8. klasse. Det er vildt at
tænke på”, fortæller Clara.
”Frihedsforsøget har gjort, at
skolen ikke føles som et fængsel. Vi går i skole mange timer hver dag, så det
betyder så meget, at vi kan gøre det til det bedst mulige sted”, tilføjer hun.
Har flere gange talt med
politikere
De har begge bidraget til
skolens ambition om at gøre det helt tydeligt for politikerne, at skolen er
blevet et bedre sted under frihedsforsøget.
Mangler afklaring på, hvad skolen må til næste år
Tilbage i april kunne Kildebjergskolen og de andre skoler i
de to frihedskommuner Holbæk og Esbjerg pludselig læse på folkeskolen.dk, at der
ikke bliver en ny forlængelse af frihedsforsøget. Det blev mødt med stor ærgrelse,
og en skolebestyrelsesformand kaldte det for ”sorgens dag”.
Efter et hasteindkaldt møde med undervisningsminister Mattias
Tesfaye (S) var der dog optimisme at spore. For meldingen fra ministeren var,
at han var positivt indstillet overfor at finde løsninger, der gør, at skolerne
ikke skal tvinges til at trække initiativer tilbage.
Men siden er Mette Arnth Vadsager ikke blevet klogere på, om
skolen kan få lov til at holde fast i de ting, der ellers ikke kan lade sig
gøre under den nye skoleaftale.
”Jeg har ikke hørt noget siden mødet”, fortæller hun.
Det gælder blandt andet skolens initiativ til at indføre en fleksibel
skolestart, hvor skolen tilbyder, at børnene kan starte i skole på hele tre
forskellige tidspunkter: maj, august og november.
”Dér er det vigtigt, at vi meget snart får en afklaring på,
om der er brug for, at vi skal sende en ansøgning om at få dispensation. For
der er ikke lang tid til maj, og forældrene skal selvfølgelig vide det i god
tid”, siger hun.
Stod det til Mette Arnth Vadsager burde, frihedsskolerne have
fået 10 år til at afprøve at lave skole uden kravene for folkeskoleloven. Men
hun understreger, at skolen har valgt ikke at lade sig påvirke af, at det inden
længe er slut.
”Vi vil gerne finde på nye ideer, og vi vil ikke begynde at
tænke over, hvad der måske ikke kan lade sig gøre fra næste år. For når først
det sættes ind i nogle rammer, bliver ideerne begrænset. Og vi opdager hele
tiden en række sidegevinster af de ting, vi har sat i gang, og dem vil vi gerne
have flere af”.
Først med et brev til undervisningsministeren,
dernæst ved at tage turen til gårdspladsen ved Christiansborg, og siden var Clara
med Mette Arnth Vadsager og skolebestyrelsesformanden til foretræde hos
politikerne i undervisningsudvalget på Christiansborg.
”Jeg tror, at det har gjort indtryk
på dem, men bare ikke nok”, siger Clara, inden Mejse supplerer.
”De tænker sikkert, at det bare
er, fordi vi er børn, og at vi jo bare er én skole ud af mange Vi kan ikke
forstå, hvorfor alle skoler ikke bare kan få lov til at gøre som os”, siger hun.
Dagene må gerne blive endnu
kortere
Begge føler de sig heldige over,
at deres skole har været med i frihedsforsøget, og så er de ikke i tvivl om, hvad
de godt kunne tænke sig af nye initiativer her på år fire:
Endnu kortere dage
og flere dage med senere mødetid. Og også gerne endnu flere ture ud af huset.
Deres ønsker viser sig at gå
helt i spænd med de andre elevers. Da eleverne mødes igen til opsamling i aulaen,
går ét ønske igen hele vejen rundt. Dagene må gerne blive endnu kortere.
”Det betyder så meget, at man
kan komme hjem og slappe af, og at der er tid til fritidsaktiviteter”, forklarer
Clara.
Hun og Mejse og de andre elevrådet skal i den kommende tid arbejde videre med de mange ideer og ønsker til nye tiltag.