Martin Langdal Topf er erfaren praktikvejleder og koordinator på Lindevangsskolen på Frederiksberg.
Fotograf Inger Ulrich
5 gode råd til din første praktik
Er du nervøs for den første praktik? Så er du ikke den eneste. Praktikvejleder og koordinator på Lindevangskolen på Frederiksberg Martin Langdal Topf oplever ofte at få studerende i praktik, som er nervøse for mødet med skolen. Han har fem gode råd til at dæmpe nervøsiteten.
1. Du er i praktik for at lære
”Der kommer nogle gange studerende, som tror, at de skal
kunne det hele. Det er især, hvis der kommer en gruppe, hvor der er en, som har
arbejdet som vikar nogle år i skolen, og har klasseledelse med sig, som kan
skydes af fra hoften. Men det betyder ikke noget. Det vigtigste råd er at huske, at du er i praktik for at lære”.
2. Vær nysgerrig på alle facetter af lærerjobbet
”Kerneopgaven er at undervise, men der er også en masse samarbejde og administrativt arbejde. Derfor er
det vigtigt at være nysgerrig på lærerjobbets mange facetter. Vi tilbyder
studerende, at de kan komme med til forældremøder og pædagogiske møder. Tag
endelig også med til et netværksmøde, hvis det kan lade sig gøre. Lærerjobbet
er ikke kun at stå og undervise, der er også en masse samarbejde og
administrativt arbejde. Du skal være på skolen 7,5 time om ugen. Ofte har du
kun to eller tre lektioner, så der er tid til andre dele af lærerjobbet også”.
3. Evaluér dig selv, hver gang du har undervist
”Vær systematisk med evaluering af din undervisning og find
nogle evalueringsmodeller. Spørg om hjælp til det på skolen. Du skal være to år
på samme skole i den samme gruppe, så det gælder om at få skabt strukturer,
hvor I kan være konstruktive i jeres evaluering. I skal finde et sted, hvor I
kan hjælpe hinanden. I er hinandens nærmeste samarbejdspartnere i de to år, I
er på skolen”.
4. Lær skolens kultur at kende
”Vær nysgerrig på skolens kultur.
Stil spørgsmål til, hvorfor vi gør tingene på den måde, vi gør. Stil de nysgerrige
spørgsmål til din praktiklærer. Hvis I er mange studerende på samme skole, så
prøv om I kan blande med de faste lærere, når I er i personalerummet”.
5. Tag chancer
”Lærerstuderende er faktisk gode
til at tage chancer, men det er vigtigt at turde. I skal tage nogle chancer. Prøv
forskellige ting af i undervisningsrummet. Tør at sætte gang i forskellige
slags aktiviteter. Lav holddeling”.