Førstehjælp

I de yngre klasser skal eleverne kunne hjælpe til ved ulykker på skolen. Og i 7.-9. klasse skal eleverne ifølge Fælles mål kunne give livreddende førstehjælp.

Det har været et krav i 20 år: 
Men kun hver tredje klasse lærer førstehjælp

Undervisningen i livreddende førstehjælp er for afhængig af ildsjæle på skolerne, mener klinisk forskningslektor Carolina Malta Hansen, der har undersøgt, hvordan det går med førstehjælpsundervisningen i grundskolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Overlevelsen blandt danskere, der får hjertestop uden for et hospital, er fordoblet de seneste 20 år. I den periode har en meget stor del af danskerne nemlig taget kursus i livreddende førstehjælp, bl.a. i forbindelse med køreundervisning, og flere tusinde hjertestartere er hængt op. 

Det er også 20 år siden, at livreddende førstehjælp blev obligatorisk i folkeskolen, men en ny undersøgelse viser, at undervisningen kun finder sted på cirka halvdelen af danske grundskoler, og det kun er cirka hver tredje klasse, der får undervisning i emnet i løbet af deres skoletid. 

"Der er desværre ikke nogen fagspecifik lærergruppe, der har ansvaret for, at undervisningen gennemføres. Dermed er man i høj grad afhængig af, at der er en ildsjæl på skolen, som tager initiativ til at undervise eleverne. Når det er så personbåret, bliver undervisningen aldrig systematisk udbredt, som der er behov for og lovkrav om", siger Carolina Malta Hansen. 

Hun er klinisk forskningslektor og kardiolog i Region Hovedstaden og har gennemført den nye undersøgelse sammen med Dansk Råd for Genoplivning og Statens Institut for Folkesundhed. 

Ingen udvikling siden 2013

Førstehjælp og færdselslære

Førstehjælp er i dag en del af det obligatoriske emne færdselslære, altså et af de såkaldt timeløse fag. Ifølge folkeskolens Fælles Mål for Færdselslære skal eleverne efter 9. klasse kunne "demonstrere teknikker til livreddende førstehjælp og til at stoppe livstruende blødninger” samt have ”viden om livreddende førstehjælp".

Se faghæftet på emu.dk

Både lærere og skoleledere i undersøgelsen er enige i, at undervisningen hører hjemme i folkeskolen. 

Men undervisning i livreddende førstehjælp er et såkaldt 'timeløst' fag, som altså ikke har en fast plads i et fag eller på elevernes skema. 

"Vi gennemførte en lignende undersøgelse i 2013, og andelen af skoler, der gennemfører undervisningen i dag, er på samme niveau som dengang", siger Carolina Malta Hansen  og efterlyser strukturelle ændringer. 

Hun peger på, at man kunne gøre som i Norge, hvor livreddende førstehjælpsundervisning er en fast del af pensum i idræt eller biologi.

"Så er der ikke tvivl om, hvilke lærere på skolen der har ansvaret for undervisningen, og faglærerne kan blive klædt på til at undervise som en del af deres uddannelse", siger Carolina Malta Hansen.

Undersøgelser viser, at har man modtaget undervisning i livreddende førstehjælp, er man mere tilbøjelig til at træde til, hvis der sker et hjertestop. Så et mål med at gøre førstehjælpsundervisning lovpligtigt i skolen og i køreundervisningen har været at uddanne en helt nation af førstehjælpere. 

Det vil gøre, at der vil være nogle til at træde til over alt, også i boligområder, hvor risikoen er høj, men hvor få i dag træder til, påpeger Dansk Råd for Genoplivning i en pressemeddelelse.

Rådet har netop publiceret et undervisningsforløb på seks lektioner med tilhørende øvelser og undervisningsfilm med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal.

Materialet er målrettet 6.-8. klassetrin og kan downloades på hjernehjertehjaelp.dk.

Fra undersøgelsen

· Ca. halvdelen af folkeskolerne underviser eleverne i livreddende førstehjælp – på klasseniveau er det 1/3 af klasserne, som modtager undervisning.

· Størstedelen af skolelederne og klasselærerne synes, at førstehjælpsundervisning hører til i grundskolen.

· 42% af skolelederne og 20% af klasselærerne har kendskab til, at undervisning i førstehjælp er obligatorisk.

· 16% af klasselærerne vurderer, at de på nuværende tidspunkt i meget høj eller høj grad har kompetencerne til at undervise elever i livreddende førstehjælp på 6.-9. klassetrin.

Kilde: Implementering af førstehjælpsundervisning i grundskolen, 2024.  Spørgeskemaet er besvaret af 418 skoleledere og 378 klasselærere for 9. klassetrin fra danske grundskoler.