Førstehjælp
I de yngre klasser skal eleverne kunne hjælpe til ved ulykker på skolen. Og i 7.-9. klasse skal eleverne ifølge Fælles mål kunne give livreddende førstehjælp.
RonBailey
Det har været et krav i 20 år:
Men kun hver tredje klasse lærer førstehjælp
Undervisningen i livreddende førstehjælp er for afhængig af ildsjæle på skolerne, mener klinisk forskningslektor Carolina Malta Hansen, der har undersøgt, hvordan det går med førstehjælpsundervisningen i grundskolen.
Overlevelsen blandt danskere, der får hjertestop uden for et hospital, er fordoblet de seneste 20 år. I den periode har en meget stor del af danskerne nemlig taget kursus i livreddende førstehjælp, bl.a. i forbindelse med køreundervisning, og flere tusinde hjertestartere er hængt op.
Det er også 20 år siden, at livreddende førstehjælp blev obligatorisk i folkeskolen, men en ny undersøgelse viser, at undervisningen kun finder sted på cirka halvdelen af danske grundskoler, og det kun er cirka hver tredje klasse, der får undervisning i emnet i løbet af deres skoletid.
"Der er desværre ikke nogen fagspecifik lærergruppe, der har ansvaret for, at undervisningen gennemføres. Dermed er man i høj grad afhængig af, at der er en ildsjæl på skolen, som tager initiativ til at undervise eleverne. Når det er så personbåret, bliver undervisningen aldrig systematisk udbredt, som der er behov for og lovkrav om", siger Carolina Malta Hansen.
Hun er klinisk forskningslektor og kardiolog i Region Hovedstaden og har gennemført den nye undersøgelse sammen med Dansk Råd for Genoplivning og Statens Institut for Folkesundhed.
Ingen udvikling siden 2013
Både lærere og skoleledere i undersøgelsen er enige i, at undervisningen hører hjemme i folkeskolen.
Men undervisning i livreddende førstehjælp er et såkaldt 'timeløst' fag, som altså ikke har en fast plads i et fag eller på elevernes skema.
"Vi gennemførte en lignende undersøgelse i 2013, og andelen af skoler, der
gennemfører undervisningen i dag, er på samme niveau som dengang", siger Carolina Malta Hansen og efterlyser strukturelle ændringer.
Hun peger på, at man kunne gøre som i Norge, hvor livreddende førstehjælpsundervisning er en fast del af pensum i idræt
eller biologi.
"Så er der ikke tvivl om, hvilke
lærere på skolen der har ansvaret for undervisningen, og faglærerne kan blive
klædt på til at undervise som en del af deres uddannelse", siger Carolina Malta
Hansen.
Undersøgelser viser, at har man modtaget undervisning i livreddende
førstehjælp, er man mere tilbøjelig til at træde til, hvis der sker et
hjertestop. Så et mål med at gøre førstehjælpsundervisning lovpligtigt i skolen og i køreundervisningen har været at uddanne en helt nation af førstehjælpere.
Det vil gøre, at der vil være nogle til at træde til over alt, også i boligområder, hvor risikoen er høj, men hvor få i
dag træder til, påpeger Dansk Råd for Genoplivning i en pressemeddelelse.
Rådet har netop publiceret et undervisningsforløb på seks lektioner med tilhørende øvelser og undervisningsfilm med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene
Formaal.
Materialet er målrettet 6.-8. klassetrin og kan downloades på hjernehjertehjaelp.dk.