Forskning

Forskning: Forældreinvolvering kan styrke udsatte børns skolegang

Øget forældreinvolvering og forældresamarbejde kan give socialt udsatte børn og unge en bedre kognitiv og social udvikling i hjem, dagtilbud og skole, konkluderer DPU-forskerne Niels Egelund og Camilla Dyssegaard i en systemtisk kortlægning af 393 nationale og internationale videnskabelige undersøgelser for Rådet for Børns Læring. I skolen er det blandt andet indsatser, hvor forældrene læser med deres børn.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

børns-læring.dk: Systematisk kortlægning om forældreinvolvering og forældresamarbejde, der kan fremme læring hos børn og unge med ressourcesvag social baggrund i dagtilbud og skole (pdf)