Forskning

Fransk forskning peger mod, at videospil ikke påvirker kognitive resultater negativt.

Fransk rapport: Computerspil har ringe effekt på skolepræstationer

En ny undersøgelse på franske teenagere viser, at computerspil ikke har nogen effekt på skolerelateret læring. Men det har almindelig læsning måske.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til forskernes overraskelse viser der sig kun en svag eller ingen positiv korrelation mellem computerspil og de unge menneskers præstationer i  kognitive tests. Derimod viser undersøgelsen, at de elever, der læser i fritiden, klarer sig bedre i testene - især i forhold til hukommelse og forståelse. Derfor konkluderes der også til sidst i rapporten:  

"Vi tror, at computerspil hovedsageligt er en rekreativ aktivitet, og at den kognitive stimulering er meget forskellig fra skolens læring", skriver forskerne og støtter op om forældres og læreres opfordringer til, at unge læser i deres fritid.

27.000 franske 9.-klasse-elever har været genstand for en omfattende undersøgelse, hvor forskere har forsøgt at afdække, om de unges stigende forbrug af computerspil har en gavnlig effekt på deres resultater i skolen. Tidligere undersøgelser har påvist en positiv sammenhæng mellem interaktive spil og hukommelse, opmærksomhed, motoriske færdigheder og ræsonnement. Derfor har et fransk forskerteam nu forsøgt at finde ud af, om der findes en transfereffekt, der kan overføres til de unges kognitive og skolerelaterede præstationer.

Frankrigs undervisningsministerium har bestilt undersøgelsen, der er udført med professor emeritus Alain Lieury i spidsen. Til undersøgelsen har drenge og piger besvaret et spørgeskema om deres fritidsaktiviteter, og analysen er funderet på hvor tit, de enten læser eller spiller samt hvilke genrer de benytter. De unge er også blevet udsat for en række kognitive test i blandt andet fonologi, læsning og forståelse, matematik, langtidshukommelse og ræsonnering.

Blog: Kan man tale om computerspilsdannelse?

Resultaterne af undersøgelsen er udgivet i tidsskriftet Educational Psychology - se link til højre. 

Læs mere

Educational Psychology, Taylor & Francis:"Video games vs. reading and school/cognitive performances: a studyon 27000 middle school teenagers"