Fonde

Matematiklærer Lis Zacho har både skaffet millionbeløb til at understøtte en frivillig organisationer og tusindvis af kroner til sin egen undervisning.

Lærer skaffer penge til sit fag: Det er nemt og kører nærmest helt af sig selv

Lis Zacho er flere gange lykkedes med at skaffe store beløb til sin undervisning. Det gør hun via fonde, som hun oplever som en god og nem mulighed. Men hun mener samtidig, at det er etisk forkert.

”Med min første ansøgning fik jeg næsten 4 millioner fra Tuborg Fonden”.

Lærer og matematikvejleder Lis Zacho på Lindevangskolen på Frederiksberg er i gang med at opliste de mange gange, at hun succesfuldt har søgt penge til sine projekter og undervisning via diverse fonde.

Faktisk har hun aldrig fået afvist en fondsansøgning. 

Første og største bevilling fik hun i 2016, da hun var med til at skaffe lige under fire millioner til den frivillige forening Coding Pirates, der arbejder på at styrke børns it-kundskaber og -nysgerrighed. Det gav blod på tanden.

Lis Zacho har også siden 2019 arrangeret en digital festival på Frederiksberg med titlen Digidays. Den havde ikke været mulig at lave uden fondsstøtte.

”Her får jeg støtte fra Frederiksberg Fonden. Første år fik vi 75.000, siden har vi hvert år modtaget 50.000. Uden dem ville det ikke kunne lade sig gøre”, siger hun.

Skaffede skolen 12 VR-briller

Lis Zacho er også flere gange lykkedes med at skaffe penge til sin egen undervisning. Forrige år søgte hun penge fra EU-fonden EIT (European Institute of innovation and Technology).

Udover matematik underviser Lis Zacho i teknologiforståelse, og her drømte hun om at kunne lave undervisning med VR-briller (Virtual Reality). Problemet var, at sådan nogle briller er rigtigt dyre, og det havde skolen ikke råd til.

”Jeg opdagede, at fonden gerne ville gøre noget for den grønne omstilling og børnenes erhvervsvalg, og så tænkte jeg: ’Det sørger jeg da for’”.

Konkret ville Lis Zacho gerne ville lave et projekt, hvor eleverne kunne bruge teknologi til at få større indsigt i den grønne omstilling ved at stille skarpt på landbruget. Ansøgningen blev godkendt, og Lis Zacho modtog 35.000, så hun havde råd til at erhverve skolen 12 sæt VR-briller.

”Pludselig kunne jeg skabe et projekt, hvor eleverne via brillerne kunne opleve og forstå landbruget. De var fx ude at køre i høstmaskiner, de huggede brænde og gjorde en række andre ting, man gør på landet, som børn i byen aldrig bliver udsat for”.

Lis Zacho fortæller, at det var en meget stor oplevelse for eleverne, og at brillerne siden har været en resurse, skolen kan bruge, lige så meget de har lyst.

”Det er penge, jeg aldrig nogensinde ville kunne få via skolens budget. Så det var ikke blevet til noget, hvis jeg ikke havde fået pengene fra en fond”, siger hun

Opdagede en fond støttet af Lego

Siden blev Lis Zacho opmærksom på en anden fond, som er målrettet personer over hele verden, som arbejder for at løse ”sociale og miljømæssige udfordringer” i lokalsamfund. Fonden hedder ChangeX og er blandt andet understøttet af store virksomheder som Microsoft, Deloitte og Lego Fonden.

Og med Lego Fondens bidrag støtter ChangeX projekter, der ønsker at fremme en legende tilgang. Og det passer som fod i hose til måden, som Lis Zacho ser sin undervisning.

”Jeg har en tro på, at hvis vi kan få mere leg ind i undervisningen, så kan vi komme meget længere med undervisningen”, siger hun og fortæller, at hun hørte om ChangeX gennem Lego Fonden, som også støtter Coding Pirates.

Stor oplevelse for specialelever

Lis Zacho håbede på, at hun ville kunne få penge til at realisere en ide, hun havde fået til et undervisningsforløb for eleverne i skolens specialklasserække.

”Jeg ville gerne prøve at gøre noget nyt, hvor vi kunne arbejde med teknologi, leg, undersøgelser og problemløsning på en måde, så de her børn synes, at det er federe at gå i skole”, siger hun.

Hun søgte ChangeX-fonden om 30.000 til at købe Lego Boost for, som er programmerbare legorobotter, der kan styres via en app. Herefter satte hun eleverne sammen to og to og skrev deres navne uden på kassen og gav eleverne fællesbeskeden:

”De her kasser koster 1.200 kroner, så I skal passe på klodserne. Og nu skal I bygge, hvad I har lyst til”, fortæller Lis Zacho.

Udover at bygge en række forskellige robotter byggede eleverne også en hel by af Lego, som robotterne kunne køre rundt i. Ifølge Lis Zacho blev projektet en kæmpe succes.

”Normalt kan eleverne fra vores specialklasser ikke være sammen på tværs af klasserne. De plejer at sidde i en gruppe af 6-8 børn, men jeg inviterede 20 børn med. Jeg gjorde det modsatte af, hvad vi normalt siger, der kan lade sig gøre. Men det viste sig, at det kunne man godt. For det var så interessant, undersøgende og legende for dem, at det var en helt anden oplevelse for dem”, fortæller hun.

Eleverne viste sig faktisk også at være meget bedre end eleverne fra almenklasserne til at bygge robotterne.

”Byggevejledningerne er på over 100 sider. Mange af eleverne har autisme-diagnoser, og de var meget dygtigere. Eleverne i almenklasserne tror, at de sagtens lige kan bygge sådan en robot, men det kræver tålmodighed og vedholdenhed. De her børn, som har det svært, gik simpelthen efter, at det skulle lykkes, og det gjorde det”, siger hun.

Robotterne blev efterfølgende udstillet på skolens PLC, hvor alle kunne se, hvem der stod bag.

”Nu var det faktisk dem, der havde bygget noget, der var så flot, og de kunne endda programmere. Vi inviterede også deres forældre. Det var første gang, at deres forældre var samlet på den måde. Det var megafedt”.

Siden har Lis Zacho søgt penge via ChangeX til et tredje projekt, og også her lykkedes det hende at modtage økonomisk støtte. Denne gang på 32.000.

”Det kørte nærmest helt af sig selv”

Er det din vurdering, at alle lærere vil kunne finde ud af at søge?

”Det er nemt. Der var overhovedet ikke nogen problemer i det, og det kørte nærmest helt af sig selv”, fortæller hun.

Kravene fra ChangeX

"Hvis du er en succesfuld fondsmodtager, accepterer du, at ChangeX, LEGO Fonden og den sociale innovatør bag den idé, du kopierer, kan bruge dit navn, billede og placering til ethvert rimeligt og relateret salgsfremmende formål. Du accepterer desuden at deltage i enhver rimelig reklame, der kræves af ChangeX eller LEGO Fonden. Alle motivationsudsagn, beskrivelser af dit projekt og opdateringer, du lægger på din ChangeX-projektside, kan bruges til rimelige og relaterede reklameformål af både ChangeX, LEGO Fonden og den sociale innovatør bag den idé, du kopierer. Dette omfatter nyhedsbreve, sociale medier, blogindlæg og andet reklamemateriale".

"Din fondsansøgning og alt medfølgende materiale, der indsendes til ChangeX (f.eks. motivationserklæringer, gruppe- eller effektbilleder, handlingsplaner), bliver ChangeX's ejendom ved modtagelsen og kan bruges af ChangeX og LEGO Fonden til alle rimelige og relaterede reklameformål".

Kilde: ChangeX

”For mig er det en mulighed for at skabe noget merværdi i skolen. Når jeg får 30.000, kan jeg skabe noget, der ellers aldrig ville blive skabt. Jeg kan give børnene nogle gode oplevelser, som gør det federe at gå i skole. Jeg kan åbne op for nogle nye ting, som ellers ikke var mulige”.

Lis Zacho fortæller, at hun er bevidst om, at hun fondene også har særlige interesser, de ønsker at fremme med deres penge.

”ChangeX vil eksempelvis gerne have meget mere leg ind i undervisningen, så man køber ligesom lidt ind på deres agenda. Det var også et krav, at der blev lavet en film om projektet. Både en på engelsk og en på dansk. Jeg fik at vide, at den engelske var til det amerikanske marked. Dér tænker jeg bare: ’Jeg dør’, men den danske film gav god mening for mig, fordi jeg gerne vil vise andre, hvor let det er at søge penge”.

Krav om at deltage i onlinekursus

Det var dog ikke det eneste krav. Lis Zacho fandt også ud af, at ChanceX ville have, at hun skulle deltage i, hvad de kalder for Teacher Training.

”Jeg tænkte bare med det samme ’Oh my God’”, fortæller hun.

Teacher Training var et onlinekursus over fem gange á to timer arrangeret af repræsentanter bosiddende i Mexico City. Deltagerne var lærere fra rundt om på kloden. Selvom Lis Zacho ikke føler, at hun fik så meget fagligt ud af kurserne, endte det alligevel med at være en god oplevelse.

”Det gav mig en fornemmelse af, at det at lave skole er globalt. Det kan godt være, at vi har en opfattelse af, at vi gør tingene på en bestemt måde i Danmark, men der er fuldstændig de samme udfordringer i de andre lande på den anden side af kloden. Det var meget spændende at blive en del af et global samtale- og udviklingsnetværk”, fortæller hun.

Det burde ikke være nødvendigt

Men selvom Lis Zacho er rigtigt glad for muligheden for at skaffe midler til sin undervisning, hun ellers ikke ville have haft mulighed for, er hun egentlig modstander af, at det er nødvendigt.

”Jeg burde ikke skulle søge penge fra en privat fond og gå til Teacher Training. Det føler jeg faktisk er etisk forkert. Og jeg synes, at det bliver ekstra paradoksalt af, at man nok oppe på kommunen sidder og tænker: ’Hvor er det fedt, hvad de laver på Lindevangskolen’, når det burde være dem, der understøttede, at vi kan udvikle skolen”.

Lis Zacho er imidlertid ikke i tvivl om, at hun vil anbefale andre lærere at søge penge til deres undervisning via fonde. 

"Mit bedste råd er bare at kaste sig ud i det, for hvor intet vover, intet vinder", siger hun. 

Konkret vil hun anbefale at prøve at søge via ChangeX.

”De har været søde, og hele organiseringen omkring det er bare god. Og så er det faktisk også ret fedt, at de kun giver penge til mindre og afsluttede projekter i stedet for, at det er rigtigt mange penge til projekter over flere år og med store evalueringsrapporter, der koster rigtigt meget energi”.