Her er håndværk og design-lærernes ønsker til den nye minister

Der er store forventninger til Mattias Tesfaye som undervisningsminister blandt håndværk og designlærerne. Vi spurgte dem i går, og de var hurtige til at komme om med en masse ting, de håber, at den håndværkskyndige politiker kan se vigtigheden af.

Nyheden om at Mattiast Tesfaye skal være undervisningsminister gav blandede reaktioner blandt lærerne generelt i går.

Men da folkeskolen.dk/håndværkogdesign spurgte ud i håndværk og designlærernes facebookgruppe, kom der i løbet af få timer næsten 50 kommentarer. Og her er der bestemt glæde at spore.

Der er nemlig en klar forventning til, at den tidligere murer, som igen og igen har understreget, hvor vigtig han synes håndværket er både i samfundet generelt og for børnene i skolen, vil have et ekstra øje på den dimension i skolen.

"Jeg tænker, at han er den klart bedste undervisningsminister, vi kan få set ud fra de tre regeringspartier. Synes han har det helt rette fokus på de håndværksmæssige kvaliteter hvilket hans bog 'Kloge Hænder' også bevidner", lød den allerførste kommentar efter bare et par minutter.

Og flere stemte i med glæde over at få en minister, som forstår vigtigheden af at kunne sit fag:

"Jeg synes, det er forfriskende med en minister som ikke uddannelsesmæssige er gået samme vej som mange af os andre".

En reel tolærerordning i faget

Folkeskolen.dk/håndværkogdesign spurgte også til, hvad lærerne ønsker sig af den nye minister. Her var listen lang.

"Et af de store problemer på mange skole er lokalerne, og at du skal undervise alt for mange børn af gangen. Det er lidt op ad bakke at lærer 25 børn i 4. klasse at strikke selv for en god strikker", fortæller en.

Flere andre stemmer i og fortæller, hvordan de står med en hel klasse alene eller med to klasser sammen med en lærer uden undervisningskompetence i faget. De vil derfor gerne have mindre hold eller et reel krav om tolærerordning.

"Det ville være dejligt, hvis der kom krav om to-lærerordning i faget. Ikke bare to voksne, men to uddannede lærere. Faget kræver meget forberedelse samt ‘showing’, hvorfor ventetiden pt. til at få hjælp og få vist det igen er meget meget lang. Sikkerheden bør også opprioriteres, hvorfor to lærere af gangen i undervisningen burde være et must".

Faglokalerne fylder også, fordi de fortsat mange steder ikke lever op til fagets behov. Det samme gælder udstyr og penge til materialer.

Mere tid til og fokus på håndværket

Nogle lærere synes, den nye minister bør se på fagets mål, som er alt for akademiske for de elever, som faktisk virkelig gerne vil være håndværkere.

Der bliver også peget på mere fokus på håndværket frem for designet - særligt hvis et af den nye ministers ønsker er at få flere til at søge ind på erhvervsuddannelserne.

"Samfundet har massiv brug for gode håndværkere og meget mindre brug for designere. Jeg oplever også, at eleverne mister interessen for H&D, fordi de drukner i designprocesser", siger en lærer.

Her er der med det samme andre lærere, der understreger, at formålet med håndværk og design på ingen måde alene er at få flere håndværkere. "Håndværk og design er et pædagogisk fag ligesom historie og fysik", skriver en lærer blandt andet.

Mange peger på, at det er svært at nå begge dele på få timer, og derfor ønsker de sig, at eleverne får timer i faget af den nye minister.

Faget lider på læreruddannelsen

Men i måske endnu højere grad er der brug for flere timer på læreruddannelsen, lyder det fra lærerne, hvor det igen og igen er blevet peget på, at det er helt umuligt for de studerende at nå et rimeligt håndværksmæssigt niveau på de få timer, der er givet.

"Jeg ville sådan ønske, at han får håndværk tilbage på læreruddannelsen. Og derefter prioriterer det i skolen. De sidste 6 år er faglokaler lagt sammen (læs: halveret), mens skolerne bliver større. Lærerne er ikke rustet med praktisk fagligt overskud som tidligere. Og læreruddannelsen mange steder nedprioriterer deres værksteder efter fagenes sammenlægning. Tesfaye har meget at gå i gang med, og jeg ønsker ham alt held og lykke, og håber at han standser nedsmeltningen", skriver en lærer og læreruddanner.

Lærerne mener heller ikke, at udfordringen for håndværket kan løses alene i folkeskolen og på læreruddannelsen, så den nye minister skal kigge bredere.

"Jeg krydser fingre for, at Tesfaye kan forbedre forholdene på de tekniske skoler og for lærlinge generelt. Det er skandaløst, at der stadig ikke er praktikpladsgaranti. Den manglende respekt for håndværket, som Tesfaye skriver så velformuleret om, gennemsyrer hele samfundet og har også indflydelse på HD-faget. Jeg tror ikke på, at det er folkeskolen, der kan genvinde tilliden til de kloge hænder", lyder det.

Generelt er der store forventninger og glæde ved valget af den nye minister. Som en lærer i skrev ved aftensmadstid i går:

"Jeg er SÅ godt tilpas med, at Mattias Tesfaye bliver vores nye undervisningsminister. Spændende hvad han har i støbeskeen".