Antallet af overvægtige børn i USA er tredoblet siden 1980. Procenten af elever, som har idræt dagligt, er faldet fra 42 til 28 på ti år

Amerikanske børn på katastrofekurs

I USA skærer skoler i idrætstimerne for at få mere tid til de fag, som de bliver bedømt efter. Men endnu en undersøgelse viser, at det er en dårlig idé, for idræt og fysisk udfoldelse er måske nøglen til bedre resultater i de øvrige fag

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fysisk aktivitet er vigtigt for børns sundhed, og samtidig har det en generelt positiv effekt på deres læring, viser en ny amerikansk undersøgelse. Og bekræfter dermed, hvad forskere i årevis har forsøgt at bevise.

Denne gang har man taget 5.000 elever fra børnehaveklasse til 5. klasse og sammenlignet antallet af idrætstimer med deres testresultater. Konklusionen er, at piger, som dyrker mellem 70 og 300 minutters sport om ugen, klarer sig bedre i matematik og læsning end de piger, der kun har 35 minutters idræt eller mindre om ugen. Hos drengene er der ingen målbar forskel.

Susan Carlson er forsker og forfatter til undersøgelsen. Hun mener, at der er flere forklaringer på, hvorfor idræt påvirker resultater i andre fag.

»Når du bevæger dig, bliver blodtilfør­slen til hjernen forøget, men det er lige så vigtigt, at børn får brændt noget energi af og kan vende tilbage til klasselokalet mere afslappede og parate til at koncentrere sig«, siger Susan Carlson og advarer mod at fokusere alene på de målbare læringsresultater i denne sammenhæng.

»Vi havde håbet at se en mere klar sammenhæng også for drengenes vedkommende. Vores teori er, at drenge er mere aktive, og for at se resultater skal de have meget længere tid til fysisk aktivitet«, siger hun.

Susan Carlson tilføjer, at det er meget svært nøjagtigt at måle effekten af fysisk udfoldelse på elevers præstationer i de boglige fag. Men der er ingen tvivl om, at fysisk aktivitet er positivt for børns generelle sundhed.

»I USA er antallet af overvægtige børn tredoblet siden 1980, samtidig med at idrætstimerne er skåret kraftigt ned. Sunde og aktive børn har færre sygedage, og deres selvværd er bedre, hvilket i sidste ende også vil påvirke, hvordan de klarer sig i skolens andre fag«, siger Susan Carlson.

Én ugentlig idrætstime

5. klasse på Renaissance Elementary-skolen i Florida er i gang med deres idrætstime. De er heldige, at deres ene ugentlige time i idræt falder på en fredag, for hele ugen har idræt og det daglige frikvarter været aflyst. Lige nu er skolerne i Florida nemlig i gang med den årlige statslige test - FCAT - Florida Comprehensive Assessment Test.

Skolegården fungerer som boldbane. Det er bagende varmt her midt på dagen, men det ser ikke ud til at genere eleverne. Efter opvarmning og udstrækning bliver de introduceret til amerikansk fodbold. I dag skal de spille »flag football« - en version af den amerikanske sport uden fysisk kontakt. Drenge og piger finder hurtigt deres roller på de to hold. Der bliver lagt strategi for det næste træk, og spillet går i gang. De næste 45 minutter er alle dybt engagerede i kampen. De løber, kaster, griber og griner. I idrætstimen oplever eleverne, hvad teamwork og samarbejde betyder - i en ellers hektisk skolehverdag - samtidig er det også chancen for at få løbet noget af energien af sig.

Jose Zapata er 25 år og nyuddannet idrætslærer. Det er ikke ret mange år siden, han selv gik i skole, men meget har ændret sig på den korte tid.

»Børn har alt for lidt idræt nu. Da jeg gik i skole, havde vi en time om dagen, og vi havde mange flere pauser til at lege i og røre os udendørs. I dag har eleverne så travlt med at forberede sig til test, at der ikke er plads i skemaet til kreative fag og idrætstimer«, fortæller Jose Zapata, som helt klart mener, at det er FCAT-testen, der har stjålet idrætstimerne fra eleverne.

»Det er virkelig trist. Vi har ikke mulighed for at give eleverne det fundament, som kan gøre dem til aktive sportsudøvere som voksne. Det får de ikke med fra skolen i dag«, siger han. Hvis Jose Zapata havde noget at skulle have sagt, ville alle elever have mindst en times idræt om dagen.

No Child Left Behind

Mange offentlige skoler i USA har skåret kraftigt ned på idrætstimerne de sidste otte år for at kunne få mere tid til timer i læsning og matematik. Da præsident ­George Bush indførte »No Child Left Behind« (NCLB), var ønsket at højne standarden i netop de to fag. I dag er skolerne så pressede for at leve op til testkravene, at de nedprioriterer de fag, hvor eleverne ikke skal bestå en test. Der står intet i programmet for NCLB-politikken om, hvilke krav man skal stille til elevernes sundhed og fysiske trivsel. En evaluering af programmet fra 2006 konkluderer, at mere end 70 procent af landets skoler har skåret i fag som for eksempel idræt for at kunne give mere tid til de fag, der lægges vægt på, når skolernes testresultater bedømmes.

- Physical Education and Academic Achievement in Elementary SchoolUndersøgelsen kan findes i fuld længde under American Journal of Public Health, www.ajph.org. Læs mere om Centers for ­Disease Control på www.cdc.gov - No Child Left BehindNCLB blev startet af præsident George W. Bush i 2001. Loven stiller den enkelte skole til ansvar for elevernes præstationer i læsning og matematik. De skoler, som ikke lever op til standarderne, bliver lukket. Forældrene får mulighed for at flyttet børnene til andre skoler. Målet er at højne standarden i det faglige niveau og give alle børn mulighed for høj kvalitet i undervisningen. Læs mere om NCLB på www.ed.gov - Florida Comprehensive Assessment Test Læs mere om FCAT hos Florida Department of Education på www.fcat.fldoe.org - National Association for Sport and Physical Education NASPE er en organisation af blandt andre idrætslærere, der arbejder for at højne kvaliteten af idræt i offentlige skoler.NASPE og American Hearth Association anbefaler, at alle skoleelever i USA deltager i 60 minutters fysisk aktivitet dagligt. Kun 12,6 procent af skolerne i USA følger den anbefaling. Læs mere på www.naspeinfo.org - Shape of the NationEr en rapport, der gør status over idræt i amerikanske skoler. Læs mere om rapportens konklusioner på www.aahperd.org