Respekt er nøglen til god undervisning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ramazan Yildiirmel er engelsklærer på grundskolen Private Berkim i Pendink, Istanbul. Han har besøgt Peder Lykke Skolen i København som led i EU-projektet Comenius, hvor lærere udveksler undervisningsmetoder og kendskab til hinandens skolesystemer.
Hvad har du især bemærket efter dine engelsktimer i 3. og 4. klasse?
»Til min store overraskelse så er måden, som man underviser engelsk på, meget ens i Tyrkiet og i Danmark. Det var ikke dér, jeg bemærkede de store forskelle«.
Hvor var der så forskelle?
»Det var mere de områder, der er påvirket af kulturen og samfundet. For eksempel i tilgangen til disciplin. Eleverne er mere frie i Danmark. De kan gøre hvad som helst i klassen. Gå på toilettet eller ud at få noget at drikke uden at spørge om lov. Og så kalder de deres lærer ved navn, som om han er en ven. Det ville ikke ske i Tyrkiet«.
Hvad mener du om, at de danske elever er mere frie?
»Jeg vil ikke kritisere det, for det passer til kulturen. Jeg respekterer den danske tilgang til undervisning. Men det passer ikke til vores kultur, for vi mener, at vi som lærere har brug for respekt. Respekt er nøglen til god undervisning«, siger Ramazan Yildiirmel.
I fem dage har han sammen med 11 lærere, skoleledere og eleverne fra Istanbul og Riga set nærmere på Peder Lykke Skolen på Amager.
mrm@dlf.org