Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En skaterpark og et kæmpe grill-område. Eller en svævebane, en kiosk og en sø med ænder.
Elevernes ideer er mange, og der er små gule sedler overalt i lokalet. På skærmvæggene omkring dem, på bordene og en gang imellem i panden på en elev. Sedlerne repræsenterer hver en idé, og sammen med den konstante summen af stemmer giver det et billede af koncentreret arbejde.
Ideerne handler om noget, børnene kan bruge både i skolefritidsordningen, i skolen og i fritiden.
Solutioncamp kalder de det på Frederiksberg Seminarium, men nu er det rykket ud på Skovshoved Skole i Gentofte Kommune, hvor 4.-klasserne er samlet med deres lærere, 20 lærerstuderende og lektor Ebbe Kromann-Andersen. To dage og en nat skal de idéudvikle og bygge modeller.
Teglværksgrunden, der ligger tæt på skolen, skal renoveres og bygges til. Den skal være et rekreativt område for kommunens borgere. Lige nu ligger der bygninger fra små virksomheder, men børnene går ofte derover, især når de er i fritidsordningen. Så tager de madpakker og kakao med og spiller fodbold eller streetball.
Alle skal have ja-hatten på
Skovshoved Skole er ved at blive renoveret, og der er byggeplads alle vegne. Men de fire 4.-klasser er samlet i en ældre værkstedsbygning. Uden på bygningen hænger et banner, der proklamerer »Solutioncamp«.
Det er ideernes sted i dag. Alle har ja-hatten på, man skal udvikle og ikke dræbe ideer. Hvis man har noget negativt at indvende over for et forslag, skal det skrives på en gul seddel. Der er ikke plads til idé-dræbere. Eleverne skal være kreative, tænke nyt, vildt og anderledes.
»Street-jumping er sådan en street-ting«, forklarer en dreng.
»Lysshow og asfalt, nogle lyde og noget vand. Det kunne være godt«, mener en pige.
En fold med dyr, en legekran, gokarts, et tandfe-træ, musiktribune, café med lektiecafé og udlejning af skaterhjelme. Ideerne myldrer.
Penge fra kommunen
De lærerstuderende har prøvet metoden flere gange. To og to står de som igangsættere med grupper på otte elever. Campen varer to dage og én nat. Et koncentreret forløb. Lærerne har købt professionelt materiale til modelbyggeriet og har derudover sørget for frugt og knækbrød. Forældrene kommer forbi med en trailer med lasagne og pølsehorn til aftensmad.
Gentofte Kommune har givet 25.000 kroner til campen og lovet, at man vil se velvilligt på elevernes forslag. Efter forløbet skal elevernes modeller udstilles på Gentofte Bibliotek.
Marie Fogtmann er lærer på Skovshoved Skole og har deltaget i alle borgermøder om Teglværksgrunden. Skolens elevråd tager med på det sidste borgermøde.
»Dette projekt betyder, at eleverne kommer helt tæt på at opleve demokratiet i udfoldelse. Jeg tror, vores elever vil følge med i hele processen, men det allerbedste er, at de lærer at bryde med vanetænkningen. Desuden arbejder de på tværs af klasserne, og formen betyder, at man tillader sig at blive i den kreative fase i lang tid. Det er rigtig godt, og det kan give de skøre ideer«, siger hun.
Med kampråb og benspænd
»Hvad kæmper vi for? Solution!« Gruppe 7's kampråb gjalder.
I andre grupper gnaskes der på bananer, pærer og klementiner, mens frugtduften hænger i lokalet. Nogle kommer ind fra pause, andre skriver, en gruppe argumenterer. Tegnefasen er lige om hjørnet.
I morgen kommer 7. klasse forbi med benspænd. Eleverne skal præsentere deres ideer, og 7.-klasse-eleverne skal være kritiske. Tidligere i dag kom en lærer fra naboskolen på besøg. Han afleverede et andet benspænd. Det hører til den innovative proces. Nabolæreren fortalte, at han spiller i et rockband, der gerne vil have et øvelokale. Men nogle frygter larm derfra, og hans nabo vil gerne kunne fodre ænder på grunden. Andre vil hellere have små butikker og værksteder. Eleverne skal forholde sig til de forskellige ønsker.
Udvikler også lærerne
På en kasse i et af rummene står en elev og fremlægger ideer for sin gruppe. Det skal de gøre på skift.
»Måske kommer de ikke med banebrydende ideer, men de er banebrydende for dem. Vi har tidligere brugt metoden i skolens 7.-klasser, hvor den ene klasse skulle udvikle en god metode til at undervise parallelklassen i grammatik. Eleverne går absolut til opgaven«, mener Mette Thrane, der er lærerstuderende på anden årgang.
Mange af elevernes ideer til byggegrunden kan kombineres, så lærere og studerende tror på, at eleverne får nogle af deres ideer igennem. Lærerne fremhæver samarbejdet på tværs af de fire klasser, og at de selv har fået meget ud af forløbet.
»Vi har forberedt det over fire måneder, hvor vi selv har været igennem solutioncamp. Vi har talt om byggeregulativer, brand- og sikkerhedsforanstaltninger. Jeg har lært meget«, siger lærer Ole Benthin.
»Det er en god læreproces, som vi bagefter skal give videre til vores kolleger. Det fungerer godt for børnene med de frie rammer og ansvar for arbejdet. Og de er meget kyndige, når de går i diskussion med hinanden«, tilføjer han.
Ole Benthin mente ellers, at 4.-klasserne var for unge til projektet, men han har ændret mening. De klarer det strålende.
Det er en metode, skolen vil benytte igen.
Eftermiddagen går på hæld, forude venter modelbyggeri, aftensmad og afslapning med film. Natten tilbringer eleverne i skolens gymnastiksale, hvor især pigerne har indrettet sig med madrasser i små grupper, sovedyr og soveposer.
I morgen kommer skoledirektøren forbi til præsentation af elevernes idékatalog.