Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der sættes fokus på den bæredygtige undervisning med globale temaer, når 48 lærerstuderende fra 12 europæiske lande sammen med deres undervisere i disse uger deltager i en workshop på læreruddannelsen i Holbæk. Forløbet skal slutte med, at de internationale studerende besøger folkeskoler i Holbæk som gæstelærere. Også tre danske studerende deltager i workshoppen. En af dem er lærerstuderende Martin Adelskov.
Hvilke forskelle oplever du, der er i de studerendes måde at undervise på?
»Det er jo sjovt at se, hvordan de underviser lidt mere behavioristisk i det tidligere Østeuropa, mens vi her i vores del af Europa tager mere ansvar for egen læring og er mere mangfoldige og inkluderende i undervisningen. Nogle af de ting, der skaber store diskussioner og debatter mellem de studerende, er for eksempel, hvordan sprogundervisning skal foregå. Om den skal foregå ved, at en lærer går rundt i klassen og fortæller, hvad der skal siges, og eleverne så gentager det, eller om læreren skal forsøge at arbejde lidt mere stilladsopbyggende«.
Hvad får I ud af at have de diskussioner?
»For det første så udvider man sin horisont. Fordi vi er i grupper med minimum fire nationaliteter, så bliver man nødt til at gå på kompromis og prøve nogle af tingene af, før man tager ud og underviser i dem«.
Hvad giver det dig at se, at der er andre måder at undervise på?
»Det giver mig mere dybde og bredde og hjælper mig til at finde mit eget ståsted. Og så giver det mig nogle argumenter for og imod, som jeg synes er vigtigt for at forstå mig selv som lærer«.
mls@dlf.org