Rør som alternativ undervisning

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu kan man igen søge penge hos Skolen for Fremtiden til kreative projekter, der vil udforske og forny undervisningsmetoder. Skovvangsskolen i Hammel var med i et projekt med Århus Lærerseminarium om kreativitet med musikinstrumentet boomwhacker i dansk, matematik, naturfag og musik. Jørgen Saxild stod for dansk i 6.c.

Hvad gik det ud på?

»Boomwhacker er et musikspillerør, så jeg lavede noget, hvor rør indgik. Vi lavede en lang liste med rør-ord. Vi talte om ord og vendinger og om deres funktioner og betydninger. Bagefter lavede eleverne fortællinger i grupper, hvor ordene indgik. Processen i grupperne blev filmet. Faget dansk blev dermed et dokumentationsfag. Filmen er råmaterialet, som lærerstuderende og seminarielærerne kan arbejde videre med, når de skal beskrive, hvad læring er«.

Hvad kan I bruge det til?

»Jeg er ny på skolen, så jeg har brugt det til at lære klassen bedre at kende. Hvordan de hver især arbejdede, når man gik lidt væk fra rammerne. Det løste lidt op i de faste roller med de fokuserede stille piger og de lidt lallende drenge. Det har resulteret i mange gode snakke om deres måde at arbejde på.

Jeg har brugt det til at øge deres sproglige bevidsthed og erfaring med film og den visualiserede fortælling. Hver uge skriver eleverne ugens klumme, og der kunne jeg godt se, at de var glade for at arbejde på en anden måde. Så det kan også inspirere mig«.

Find ansøgningsskema og inspiration fra alle projekter på www.skolenforfremtiden.dk/

mrm@dlf.org