Stadig flere børn bliver skilt ud

Over en procent af eleverne bliver henvist til vidtgående specialundervisning

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 1985 blev 0,82 procent af eleverne henvist til vidtgående specialundervisning i folkeskolen. Sidste år var tallet steget til 1,38 procent, viser en undersøgelse fra Samrådet vedrørende den vidtgående specialundervisning.

Stigningen i henvisninger er markant øget i den gruppe, der i statistikken betegnes som 'elever med adfærdsproblemer og sociale vanskeligheder'.

Det kan der være flere årsager til.

'Der er ingen tvivl om, at lærere bør vide mere om børn, der har svært ved at indlære. Men det vil være alt for unuanceret at sige, at de alene er skyld i stigningen', siger cand.pæd.psych. Else Hellesøe, der er formand for Pædagogiske Psykologers Landsforening.

Stigningen kan skyldes en kombination af flere ting. Måske er der sket en reel stigning i antallet af børn og unge med handicap. Samtidig er lægerne blevet bedre til at diagnosticere børn med udviklingsvanskeligheder, og amternes skoletilbud er blevet bedre.

Desuden ønsker forældre i stigende grad særlige kvalificerede undervisningstilbud til deres børn, viser en rundspørge til organisationer og kommuner i Århus Amt. Det lokker også, at specialskolerne ofte har tilbud som fysioterapi, ergoterapi og taleundervisning, ligesom ledere og lærere ofte har været i udlandet for at dygtiggøre sig.

Men man kommer ikke uden om, at stigningen også er et symptom på, at den almindelige folkeskole ikke mestrer børn, der skiller sig ud fra flertallet, mener formanden for de pædagogiske psykologer.

'Lærere ved ikke, hvordan de skal tackle det, når der opstår konflikter i en børnegruppe, og de bliver ikke tilstrækkeligt uddannede i at lære børn sociale færdigheder'.

Skolerne skal blive bedre til at tilrettelægge undervisningen ud fra, at børn er forskellige.

'I dag angår undervisningsdifferentiering i alt for høj grad indhold, stof og det at tilegne sig viden. Ofte bliver eleverne delt op i små grupper og hold, men der er ikke fokus på, hvad det kræver af sociale færdigheder at begå sig i en gruppe'.

Hun mener, det er et problem, at så mange børn bliver skilt ud fra folkeskolen.

'Børn bliver stemplet, når de bliver skilt ud, og det kan følge dem resten af livet. Derfor er vi nødt til at se på, hvordan vi kan gøre folkeskolen mere rummelig, og her spiller skolens specialister og rådgivere og altså også psykologerne en rolle. Vi skal blive bedre til at rådgive lærerne', siger hun.

stan

Læs mere om 'Udviklingen i antallet af børn og unge med handicap' på www.psykolog.ffw.dk/vidtgaaendespcuv.htm og på www.arf.dk/stat/indhold/TB11¡610.htm