Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvorfor har vi Internet på computerne, hvis de ikke er til spil?, spurgte en i øvrigt fornuftig elev fra 9. klasse sin lærer.
Læreren berettede det, da han ringede og fortalte, at man på hans skole overvejede at afbryde Internet på det pædagogiske servicecenter, fordi adgangen altovervejende blev brugt til spil - også i undervisningstiden.
Hensigten med Netadgangen er naturligvis undervisningsmæssig anvendelse. Hvis en elev i 9. klasse i år 2000 ikke ved det, så er der noget i undervisningen, der har svigtet ganske alvorligt.
Det er synd for eleven og hans kammerater, og ansvaret kan - i dette tilfælde - hverken placeres hos forældre, politikere eller 'samfundet', det kan kun ligge hos elevens lærere.
Det må ikke være muligt, at man - som skoleelev i 9. klasse i år 2000 - kan være i den situation, at ens lærere ikke har fundet anledning til hverken at lade informationssøgning på Nettet indgå i undervisningen eller at have gjort nogle af Nettets mange aspekter til genstand for undervisning!
Jeg kan sagtens komme på uvenlige forklaringer, men lad nu Mandag Morgen om det. En venlig er, at mange lærere føler sig ladt i stikken med hensyn til læseplansmæssige bestemmelser - ligesom mange har et uddannelsesmæssigt efterslæb.
En forklaring på elevens udtrykte opfattelse kan være, at et stadig stigende antal tjenester, som henvender sig til skoleelever, anvender spil som et af midlerne til at fange og fastholde de unges interesse.
Jeg har ikke noget imod spil. Heller ikke noget imod, at børnene spiller i skolen, og jeg kan finde mange pædagogiske begrundelser for også at bruge spil i undervisningen, men mange af disse tjenester til børn gør spil til dén pædagogiske metode, og det erhverken hensigtsmæssigt eller fornuftigt.
Man kan lære mange ting af spil - og man kan have det sjovt; men substansen i det meste undervisning kan ikke rummes i spil - uanset arten. Og jeg vil kraftigt anbefale alle de seriøse institutioner og organisationer, som konkurrerer om de unges opmærksomhed, til at træde ny løjpe.
I min krystalkugle kan jeg ikke se skolens undervisning som en computeriseret udgave af 'Trivial Persuit' - heller ikke i den tågede fremtid.
I øvrigt svarer historien i indledningen ikke til mit generelle indtryk af elevernes anvendelse af Nettet. Måske var det bare en ophobning på den skole? Netadgangen er da heller ikke blevet afbrudt.
www.dk4-tv.dk er en overraskende web-site. Måske et af de steder, hvor der trædes ny løjpe.
Web-siten er den anden side af en anderledes tv-station - Kanal 4 eller DK4 - som tilsyneladende ikke sender alt det mest fladpandede, men tværtimod har en stor egenproduktion, og som ikke er reklamefinansieret.
DK4 er licensfinansieret i en moderne betydning af ordet, idet det er en af de kanaler, man kan få via antenneforeninger og satellit, hvis man vil betale for det.
DK4 er ikke blandt kanalerne i min antenneforening, men web-siten kan jeg nå, og den bærer nogle løfter i sig ved at have uddannelse og folkeoplysning som et fokuspunkt.
Her finder man DK4 Universitetet, hvor gammeldags forelæsninger med tilhørere kan overværes via Windows Media Player. (Hent den nyeste version fra Windows Update først.)
Man finder naturligvis også en række andre tv-udsendelser i web-sitens arkiv - som er under stadig forøgelse.
Ideen er spændende og rummer perspektiver for undervisning - også folkeskolens - fordi man sagtens kan forestille sig en grupper elever følge en forelæsning eller en mere traditionel udsendelse om et stofområde, den arbejder med. Og det er lettere for mange at se og høre, end det er at læse.
Man skal bare forestille sig bestræbelsen fortsat i nogle få år, så er der et helt onlinebibliotek tilgængeligt.
Kan hænde at løjpen blot fører mod digitalt tv, men hvad er mon forskellen om få år?
På www.solidaritet.dk trædes ikke ny løjpe, men til gengæld fastholdes modigt et syn på verden, som ikke er hot. En påmindelse om, at historien ikke er slut, og at murens fald ikke indvarslede markedskræfternes tusindårsrige.
Her kan lærere og elever møde synsvinkler og forklaringsmodeller, der ellers synes begravet med 'Ondskabens Imperium'.
Jo, web-siten er ganske rigtigt Venstresocialisternes - og her finder man også tidsskriftet 'Solidaritet'. Det kan man nu næppe lokke mange skoleelever til at læse ret langt i, det er nemlig svært. Men man finder også 'Leksikon for det 21. århundrede' - ogdet er her, de store elever kan læse andre synsvinkler end de herskendes.
Denne uges NETopNU er redigeret af Johan Jacobsen