Lærere dumper Vollsmose-udspil
Ny handlingsplan er ikke nok til at rette op på de belastende forhold på Abildgårdskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ansættelse af to kulturmedarbejdere, andre undervisningstilbud til utilpassede elever, pladser til særligt vanskelige elever og en række åbne muligheder. Det er Odense Kommunes bud på, hvordan de belastende arbejdsmiljøproblemer på Abildgårdskolen i Vollsmose skal løses.
Men skolens lærere tvivler på, at der er realiteter bag ordene.
På krav fra Arbejdstilsynet har kommunen udarbejdet en konkret handlingsplan, der skal kunne sættes i værk fra februar 2001.
På det tidspunkt skal skolen have en arabisk og en somalisk kulturmedarbejder, der skal være med til at løse eventuelle problemer i frikvartererne eller fungere som tolke, hvis forældre dukker uanmeldt op i skoletiden. Samtidig skal der oprettes midlertidige tilbud til de elever fra Abildgårdskolen, som af psykologer er indstillet til et mere intensivt behandlings- og skoletilbud.
Der står også i planen, at der i forbindelse med helhedsplanen for Vollsmose måske vil blive etableret et antal pladser til elever, der ikke kan rummes i den normale undervisning, at kommunen satser på, at der kan etableres nogle tilbud til elever, hvis forældre vægrer sig ved at acceptere særlige tilbud på amtets specialskoler, og at skolen får 200.000 kroner til supervision af lærerne næste år.
'Vi er glade for, at der nu er udsigt til, at vi får et beløb til supervision, der er tre gange større end det, vi først fik bevilget', siger lærernes tillidsrepræsentant Hanne Jensen, 'men mange af de andre elementer i planen er fortsat for luftige, og vitvivler på, at kommunen kan leve op til dem. Vi tror heller ikke, at man kan finde de to kulturmedarbejdere'.
I perioden fra august til november i år blev der registreret 13 arbejdsskader som følge af voldsomme og belastende episoder. Omfanget svarer til, at hver syvende lærer har været udsat for en arbejdsskade på kun fire måneder.
'Det er helt uholdbart, og der er ikke udsigt til, at problemerne bliver løst med den nye plan', siger Hanne Jensen.-Jan Kaare er freelancejournalist