Bredt forlig om fornyelse af folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er den overskrift, forligsparterne selv har givet aftalen.
Jeg har læst forliget med de digitale briller, men der står ikke noget, som får dem til at dugge. Det tager jeg som udtryk for, at den hidtidige målsætning om edb-integration fastholdes.
Men så alligevel. I bilag to til aftalen varsles et udviklingsprogram med syv såkaldte fælles pejlemærker. Et af dem er prøve- og arbejdsformer.
Der skal blandt andet skabes bedre samspil og sammenhæng mellem undervisningen og prøverne. Det hedder direkte: 'I udviklingsarbejdet vil indgå prøver med brug af internettet'. Måske står der, at skolerne lige om lidt kan slippe for at endevende hele den tekniske infrastruktur, hver gang der er prøve? Måske skal computerne ikke længere stå i lange rækker på enkeltmandsborde i gymnastiksalen, men anvendes mere hensigtsmæssigt?
Måske står der også, at vi kan imødese en udvikling, hvor computerne skal anvendes ved visse prøver? Og ikke bare som en skrivemaskine. Prøvekrav og -former har det jo med at virke stærkt nedad i skolens undervisning, stærkere end undervisningen virker den anden vej.
Prøver med brug af internet? Jeg har længe ment, at prøven i retstavning simpelthen er designet til sådan en form. Karakteren vil oven i købet kunne angives øjeblikkeligt efter prøven.