Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningen blev suspenderet den 12. september i år på Altalanos-skolen i Nagykovácsi - en landsby 15 kilometer fra centrum af Budapest. I stedet brugte lærere og elever dagen på at tale om terrorangrebet på USA dagen før.
'Vi talte med eleverne om deres frygt for en tredje verdenskrig', siger skolens leder, Iren Erdei.
'Eleverne spurgte os om vores mening, hvad vi troede ville ske. De er meget interesserede i at vide noget om samfundet'.
Iren Erdei underviser selv i historie, litteratur og ungarsk.
Hun fortæller, at for elleve år siden blev eksamen i den seneste historie suspenderet. Det varede i nogle år, inden eleverne igen skulle til eksamen i den nyere historie, fordi der på det tidspunkt ikke fandtes lærebøger i den nyere historie, og ingen rigtig vidste, hvad de skulle sige.
'Nogle af os fortsatte med at undervise i den nyere historie i den periode. Vi fik informationer fra andre bøger og fortalte det videre til eleverne. Vi undlod så at sige noget om, hvad der var rigtigt eller forkert. Men nogle år efter fik vi igen lærebøger på området'.
Iren Erdei siger, at lærerne selv kan vælge deres bøger til undervisningen, og at de fleste historielærere foretrækker bøger skrevet af universitetsuddannede forfattere.
'Historie er et svært fag at undervise i, men det er spændende, og eleverne i 8. klasse, som er det klassetrin, der lærer om den seneste historie, er meget interesseret i historie', siger Iren Erdei.
I Ungarn er historieundervisningen kronologisk.
Valgt til skoleleder
Iren Erdei blev skoleleder for syv år siden på Altalanos Iskola. Den tidligere leder fik job som leder af en overbygningsskole i Nagykovácsi, og så valgte lærerne Iren Erdei som ny skoleleder.
Hun holder så meget af at undervise, at hun ikke var helt tilfreds med at blive valgt til skoleleder, men på borgmesterkontoret bad man hende om at tage bare ét år, og så blev hun hængende. Der er valg af skoleleder hvert femte år i Ungarn.
Jobbet som skoleleder medførte en lederuddannelse på universitetet over flere år. Den måtte hun tage ved siden af. Uddannelsen indeholder blandt andet en del økonomi.
I Ungarn er det kun uddannede lærere, der kan blive skoleledere, og man skal have fungeret i mindst fem år som lærer, før man kan vælges til skoleleder.
Iren Erdei underviser fire timer om ugen. Det gør alle skoleledere. På Altalanos Iskola er der to souschefer. De underviser hver otte timer. Timetallet for lærere og souschefer er afhængigt af skolens elevtal. På skolen er der cirka 350 elever fra børnehave til og med 8. klasse og 33 lærere. Hver lærer på skolen har 22 ugentlige undervisningstimer.
Der er ti års undervisningspligt i Ungarn. På Altalanos Iskola kan man gå fra børnehaven til og med 8. klasse. Mange steder har man otte års folkeskole og fire års overbygning. Andre steder er man gået over til fire års folkeskole og otte års overbygning. En tredje mulighed er seks år hvert sted. Efter folkeskolen kan man også vælge en overbygning med håndværksprægede fag og husholdning.
Man stemmer om tingene
'Hovedopgaven som leder er at styre skolen. Det vil blandt andet sige at tjekke det pædagogiske arbejde på skolen, tjekke lærerne og have overblikket over det pædagogiske arbejde fem år bagud. Vi arbejder hele tiden med at udvikle det pædagogiske niveau. Vi undersøger os selv og udarbejder en plan over, hvordan vi kan udvikle os og blive bedre. Hver lærer afleverer en plan for sit arbejde, og jeg skriver en plan for skolens arbejde', fortæller Iren Erdei.
'Som skoleleder er man ikke eneherskende. Jeg arbejder sammen med souscheferne, lærerne, elevforeningen og fagforeningen. Planen for skolens arbejde det kommende år kan kommunen til enhver tid bede om at se', siger hun og vejer et tykt ringbind i hænderne. Det er skolens plan.
Skolen evaluerer sig selv, og efter at have gjort det i nogle år sender man bud efter undervisningsministeriets folk. De kommer og giver eleverne prøver, karakterer og undersøger hele skolens virksomhed.
Man stemmer også om meget på skolen. Lærerne stemmer om en eventuel ny kollega, om der er brug for én til det bestemte område. Der bliver stemt om, hvilke renoveringer der er behov for, og hvem man ønsker at leje skolen ud til i aftentimerne. Hvis man er uenige om noget, stemmer man også. Eleverne deltager også. Resultaterne sendes op til borgmesterkontoret. Her får man også skolens undervisningsplan for de kommende to år og budgettet.
'Sidste år måtte jeg udarbejde fem eller seks planer, før de var tilfredse i kommunen. De syntes, vi bad om for mange penge'.
Skolen beder forældrene om penge. I princippet betaler de en slags skat til skolen på én procent af deres løn, men det er op til forældrene selv at vurdere, om de har noget at give. Skolen søger kommunen om hjælp til fattige familier.
I Nagykovácsi bor der både rige og fattige familier. Men der er en tendens til, at flere rige kommer fra Budapest for at få lys og luft, mens de børnerige familier uden mange penge flytter ind til små lejligheder i Budapest.
Skolen søger fonde om hjælp til lejrskole, renovering af bygninger og legeplads, skolemad, materialer, og hvad man ellers behøver.
Skolen samarbejder meget med musikskolen og folkedanserforeningen. De lejer sig ind om aftenen, men kommer også og underviser som tak for lån af lokaler.
hela
En lærer får udbetalt, hvad der svarer til lidt over 2.000 kroner om måneden