Lærere er slet ikke lærere

Nepal er rystet efter afsløring af, at mange af landets lærere ingen uddannelse har

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uddannelsessystemet i Nepal er rystet, efter at det for nylig blev afsløret, at 30 procent af landets 150.000 folkeskolelærere ingen uddannelse har.

Regeringen besluttede sidste år at sætte en undersøgelse i værk for at finde ud af, om der blev snydt med eksamenspapirerne.

Resultatet var - selv i det fattige og korruptionsplagede asiatiske land - opsigtsvækkende. Der blev fundet masser af falske papirer hos ansatte i statsforetagender, i banker og selv i politiet og hæren.

Værst så det dog ud blandt lærere i det offentlige skolevæsen, og da folkeskolen i forvejen har et blakket ry på grund af mangel på effektivitet, har det ført til omfattende kritik af regeringen fra blandt andre den stærke, maoistiske oprørsbevægelse CPN (UML).

Den nepalesiske regering har bekendtgjort, at problemerne skal tages alvorligt. Det vil den gøre ved at kræve, at alle lærere skal bestå en omfattende prøve for at kunne blive ved med at undervise. Der vil desuden blive slået ned på lærere, der ikke passer deres arbejde, og skolerne skal i fremtiden styres af lokalsamfundene og ikke af staten. Det sidste skulle gøre det lettere at føre opsyn med undervisningen.

Skat på privatskoler

Regeringen har også besluttet at begrænse, hvad det må koste at gå på privatskole, og landets talrige private skoler skal for fremtiden betale skat. Provenuet skal bruges til at forbedre de offentlige skoler. Om det også skal gå til at hæve lønnen for de dårligt betalte lærere, forlyder der ikke noget om.

Kravene til de private skoler er et forsøg på at imødekomme maoisterne, der mener, at regeringen er ligeglad med uddannelsessystemet, og at de private skoler udnytter, at det offentlige skolevæsen ikke fungerer.

For nylig tvang CPN's studenterorganisation en række privatskoler til at holde lukket og til at sætte deres priser ned med 50 procent.

Regeringens initiativer peger i den rigtige retning, mener en af Nepals førende uddannelseseksperter, Ramesh Prasad Gautam, men han modtager dem alligevel med skepsis.

'Det lyder godt, men det er der meget, der gør. Mange gode initiativer i Nepal har fået en stille død, fordi de aldrig er blevet ført ud i livet', siger han.

At der er noget galt med effektiviteten i det bjergrige lands offentlige skoler, kunne iagttages, da sidste skoleår sluttede. To ud af tre elever dumpede til den afsluttende eksamen, og mange skoler i landområder havde ikke en eneste elev, der bestod.

Devendra Dhungana er nyhedsredaktør på Nepal Television og tidligere lærer.

Jan Kaare er freelancejournalist