Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det skal være slut med at dele lærerens arbejdsdag op i UFØ-tid, mener Skoledirektørforeningen. Lærerne skal arbejde på samme præmisser som alle andre. Foreningen vil erstatte de tre bogstaver med et A, hvor A står for almindelig arbejdstid.
Formand for skoledirektørerne, Bjarne Pedersen, konkluderede i sin beretning på foreningens generalforsamling i sidste uge, at det bliver lettere for lærerne at arbejde sammen, hvis de slipper for den nuværende opdeling af arbejdstiden.
- Skolens ledelse og lærerne får udstukket en opgave, som de skal løse i fællesskab. Det kræver en arbejdstidsaftale, som er fleksibel og gør det så let som muligt for den enkelte lærer at tilrettelægge sit arbejde, siger Bjarne Pedersen.
Han understeger, at der ikke er tale om en justering af lærernes nuværende arbejdstidsaftale, men om en helt ny. Lærerne skal arbejde på samme måde som det øvrige arbejdsmarked. Det betyder dog ikke, at lærerne mister deres tid til forberedelse.
- Der er ingen tvivl om, at en lærer skal have tid til at overveje, hvordan han griber en opgave an. Det har folk i andre fag også. Men det betyder ikke, at der skal være en fast standard for, hvor længe lærerne har til at forberede undervisningen, siger Bjarne Pedersen.
Kritikere af lærernes F-tid peger ofte på, at det ikke kræver lige så lang tid at forberede en time i idræt som én i matematik. Det synspunkt deler Bjarne Pedersen ikke.
- Det er ikke faget, men undervisningens natur, der afgør, hvilken forberedelse der skal til. For eksempel skal læreren forberede sig påén måde, hvis eleverne altid er umotiverede, mens det kræver en anden form for forberedelse, hvis de har læst deres lektier og altid er velforberedte.
Han vil ikke uden videre afgøre, hvilken model der kræver mest tid.
Lederens store ord
Hvis lærerne går over til almindelig arbejdstid, er det op til skolelederne og lærerne at aftale, hvor lang tid det tager at løse en bestemt opgave, inklusive forberedelse. Hvis de ikke kan blive enige om det, har skolelederen det sidste ord.
- Han skal selvfølgelig ikke hele tiden gå rundt og ruske i lærerne, men som leder er det ham, der disponerer over deres tid, siger Bjarne Pedersen.
I sin beretning kom han ikke ind på, hvordan Skoledirektørforeningen ser på spørgsmålet om, hvorvidt lærerne skal overgå til ny løn. Men det bør de, siger han til Folkeskolen.
- Det er kun rimeligt, at den enkelte lærer får den løn, han fortjener. Både lærere og skoleledere ved præcis, hvem på lærerværelset der yder noget og er fagligt dygtige. Det ser vi ved fagfordelingen. Så ved den enkelte lærer nøjagtigt, hvem han vil arbejde sammen med, og hvem han vil undgå, siger Bjarne Pedersen.
stan