Dengang

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For 50 år siden

Skolen og forældrene

I et foredrag sagde forhenværende undervisningsminister Jørgen Jørgensen blandt andet:

»Vi kan ikke fortsætte som nu, hvor forældrene i al almindelighed ingen interesse viser skolen og dens arbejde. Lærerne kan ikke, hvor dygtige og samvittighedsfulde de end måtte være, alene honorere kravene, hvis forældrene er uinteresserede!

Vi er stærkt på vej til at opleve det, at forældrene ikke mere kan opdrage deres børn; og fortsætter denne mangel på reaktion, vil vi komme til at grue for følgerne.

Et er sikkert: Vi kan ikke vælte hele ansvaret over på læreren! Børnene er jo dog forældrenes, og derfor må hovedansvaret være deres.

En lærers gerning er lykkelig, men krævende. Det stiller store krav at kunne gå lige frisk ind til alle dagens seks timer. Dette skulle forældrene være opmærksomme på, hvis de skal bedømme lærerens arbejde ...

Jeg ville ønske, der kunne blive en skoledebat i Danmark, der kunne vække forældrene til forståelse af, at det er meget afgørende, at deres børn har en ballast i livet, en ballast, som er givet dem af hjem og skole i samarbejde, noget, de kan tage med fra det rastløse hjems jag ud i livets endnu mere rastløse jagen«.

Folkeskolen nummer 48

November 1953

For 25 år siden

Flere og flere kører trætte

I sin formandsberetning på kongressen sagde Jørgen Jensen blandt andet:

»Lærernes arbejdsvilkår og skolens muligheder for at fungere er i en sådan krise, at en fortsættelse under de nuværende forhold under ingen omstændighed kan være rimelig. Vi har stillet krav om en omlægning af tjenestetiden, og en sådan omlægning vil løse nogle af de problemer, som vi nu alt for længe har måttet leve med, men det vil langtfra løse alle.

Vi får i stigende grad henvendelser fra både yngre og ældre lærere, der er ved at køre trætte eller er kørt trætte i den umulige kamp for at opnå det, som omgivelserne utålmodigt minder ham om, at han skal få ud af sit arbejde.

Der er forskel mellem faglige udfordringer og vedholdende frustration, der har sin årsag i, at en almindelig, hæderlig indsats kun sjældent bliver opfattet som tilstrækkelig. En sådan frustration gavner ingen hverken elever, forældre eller lærere«.

Folkeskolen nummer 46

November 1978