Overfladisk rapport
Analyser er præget af Arbejdstilsynets erfaringer med at finde fejl, mener Aalborgs skolechef
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolechef Henrik Mortensen fra Aalborg Kommune er langtfra imponeret af Arbejdstilsynets analyse af det psykiske arbejdsmiljø på Tornhøjskolen.
I Nordjyske Stiftstidende betegner han tilsynets rapport som overfladisk, og i et brev tager han også forbehold for indholdet. Henrik Mortensen mener, Arbejdstilsynet er ved at skabe en myte om, at en typisk dansk skole med elever af anden etnisk baggrund og elever med vanskeligheder automatisk betyder et dårligt psykisk arbejdsmiljø for lærerne.
Hans kritik går både på analysen af Tornhøjskolen og på analysen af en anden af kommunens skoler, Sønderbroskolen, der også har fået et varslet påbud af Arbejdstilsynet.
'Det er forvaltningens opfattelse, at analysen af de to skoler i for høj grad er præget af Arbejdstilsynets erfaringer med at finde fejl og give påbud, ligesom vi mener, at der er for mange upræcise formuleringer og udokumenterede formodninger', skriver Henrik Mortensen.
Skoleleder Linda Schøneberg fra Tornhøjskolen mener ikke, rapporten er overfladisk. Tværtimod genkender hun sin skole, og hun har umiddelbart svært ved at se, hvad Henrik Mortensen vil have yderligere dokumentation for.
'Vi kan dokumentere, hvor mange af vores elever der har det skidt. Men vi har selvfølgelig svært ved at bevise, at en lærer får det dårligt, hver gang hun skal have engelsk i en bestemt klasse, ud over at hun kan sige, at sådan forholder det sig', siger Linda Schøneberg.
Alligevel vil hun ikke gå i rette med sin skolechef.
'Det kan godt være, at han ikke fæstner lid til, at rapporten er ordentligt gennemarbejdet. Men han er nødt til at tænke over de vilkår, vi arbejder under på Tornhøjskolen, og at vi har nogle styrkesider, som vi skal værne om. Hvis først lærerne begynder at blive mismodige og frustrerede, er vi sårbare på en helt anden måde end i dag. Det er skolechefen nødt til at reflektere over, og det tror jeg også, han gør', siger Linda Schøneberg.
Et belastende job
Henrik Mortensen er enig i, at det kan være et belastende job at være lærer, og at der til stadighed bør arbejdes med en række elementer i Arbejdstilsynets generelle vejledning til de to skoler.
I mange tilfælde sker det allerede, skriver Henrik Mortensen til Arbejdstilsynet og henviser til en række kursustilbud og til en generel handleplan, som skolevæsenet i Aalborg netop har udgivet.
Derudover har forvaltningen bedt Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og social- og sundhedsforvaltningen om at se på det problem, at der går for lang tid, inden en belastet elev får et andet tilbud end folkeskolen. Samtidig har politikerne netop indgået et budgetforlig, så der fremover bliver afsat en pulje på to millioner kroner om året til skoler med særlige belastninger.
Linda Schøneberg peger på, at arbejdsmiljøet vil blive bedre, hvis skolen får tilført ekstra lærertimer til børn med psykosociale problemer, får ekstra resurser til supervision og anden lærerudvikling og til i udstrakt grad at indføre tolærerordning indtil 7. klasse.
På grund af efterårsferien har det ikke været muligt at få en kommentar fra Henrik Mortensen.
stan